АПИ предлага кметовете да й плащат за поддръжка на шосетата
Над две трети от общините са поискали преди година от Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) участъци от републиканската пътна мрежа на тяхна територия да бъдат освободени от винетни такси или да им
бъде прехвърлена грижата за поддръжката им, пише в. Монитор.
На 22 януари миналата година регионалното министерство изпраща писмо до всички 265 общини да заявят своите желания. Опасенията на кметовете са, че при наличие на тол камери в града или на село е
нужно да имаш винетка, за да можеш да караш автомобила си в рамките на населеното място или пътищата, осигуряващи единствен достъп до обекти извън територията на населеното място. На кметовете им
бил даден срок да решат една седмица - до 31 януари.
189 от тях са изпратили заявления до АПИ. Едва шест от тях - на Белица, Челопеч, Рила, Павликени, Шумен и Варна са поискали да стопанисват шосета без винетка, а останалите освобождаване на участъци
без пътни такси. Отказано е на Павликени, Шумен, Челопеч и Варна, научи "Монитор". От пътната агенция вече няколко дни не предоставят информация с колко общини водят преговори и с кои са сключили
споразумение. Вчера в ефира на БТВ шефът на АПИ Георги Терзийски обяви, че едва няколко кметове са подали искания към поверената му агенция за прекласиране на пътищата от републикански в общински,
но не спомена останалите, поискали освобождаване от таксуване.
Списъкът на пътищата, включени в обхвата на платената пътна мрежа е приет с решение на МС от 2004 г. и обнародван в "Държавен вестник". При консултациите преди година между сдружението на общините
(НСОРБ) и пътната агенция става ясно, че ако дадена община иска освобождаване на определени участъци от заплащане на винетна такса, то следва общината да поеме ангажимент по поддръжка и ремонт на
тези участъци и да предприеме действия за промяната на собствеността на съответния участък от републиканският път - т.е. от публична държавна той да бъде актуван като публична общинска собственост.
За целта кметът на общината след решение на Общинския съвет, сключва споразумение с председателя на управителниятсъвет на АПИ, коментираха от общинското сдружение пред "Монитор".
Сега от АПИ предлагат нова сделка - кметовете да й плащат от бюджетите на общините за поддръжка на шосетата, които няма да се таксуват. 151 км са пътните участъци около София, за които Столичната
община предлага да бъдат освободени от винетна такса. Поддържането им за последните 5 години струва над 40 млн. лв. или около 8 млн. лв. годишно, пресметна Терзийски. Сметката на столичния кмет
Йорданка Фандъкова обаче е, че ще са необходими 500 000 лв. на година. Градоначалникът изтъкна, че средствата, които общината ще плаща, няма да са за сметка на парите, които ще бъдат отпуснати на
районните кметове за ремонти.
До недоволството на гражданите и късната реакция на пътната агенция при отменянето на винетките и за пътищата към населените места край София се е стигнало заради Столичната община и конкретно -
заради забавянето й да определи по кои пътища не трябва да има такси, обясни шефът на АПИ, след като вчера премиерът го разкритикува, че му прави "номерца", и го изпрати като глашатай да обикаля
населените места край столицата, за да вика по площадите, че няма да има винетки. След решението за отмяната на винетните такси по въпросните участъци нито един от шофьорите по тях няма да бъде
глобен.