08 Януари 2025, 00:16 Днес (0) | Вчера (0)

Надзорът готов с финалния вариант на системата "бонус-малус"

10 Юли 2019 16:15 ИНСМАРКЕТ по статията работи: Insmarket
A+ A-
Последна редакция: 10 юли 2019, 16:20

До края на лятото моделът ще бъде представен пред експерти, а след това и пред обществеността

Експертите от Комисията за финансов надзор (КФН) приключиха работата си по изграждане на алтернативи на предишния модел на системата "Бонус-малус" вече представиха алтернативите на системата на членовете на междуведомствената група. Предложенията бяха изготвени на база точни изчисления за бъдещото влияние на системата както върху гражданите и юридическите лица, така и върху застрахователите. Включени са показатели за устойчивост и ефективност на системата, като всичко това е на база на коментарите на обществото от представения през 2018 г. модел.
Фокусът на системата "Бонус-малус" е върху ефективност на модела, приложимост към реалните условия в България и към стимулиране на отговорно поведение на пътя чрез даване на бонуси по отношение на цената на застраховка "Гражданска отговорност” (ГОА) на добросъвестните водачи и собственици на автомобили.
Системата включва и увеличаване на премията по "Гражданска отговорност", тоест начисляване на малус за рисковите водачи на пътя, които извършват пътни нарушения. Целта на системата "Бонус-малус" е да  коригира в дългосрочен план поведението на участниците на пътя, като това ще подобри пътната безопасност, а оттам ще доведе до намаляване на броя на смъртните случаи и телесните наранявания.
Системата "Бонус-малус" поставя акцент върху пряката връзка между поведението на пътя и риска. Това ще е стимул за добросъвестните водачи, на които ще се намали  застрахователната премия по застраховка "Гражданска отговорност", а рисковите водачи ще заплащат по-висока застрахователна премия, поради рисковото им поведение.
Работната група по системата "Бонус-малус" беше назначена на 23 май т.г. и направи корекции в модела при новото ръководство на Надзора. Проектът на наредба по чл. 490, ал. 5 от Кодекса за застраховането и решението за финален модел на системата "Бонус-малус" се взима от три институции: Комисията за финансов надзор, Министерството на вътрешните работи (МВР) и Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията (МТИТС) и след становище от Гаранционния фонд. Новосъздадената Държавната агенция за пътна безопасност (ДАПБ) беше официално поканена от КФН да стане част от обсъждането на предложенията.

Предстои финалният вариант да бъде представен за обсъждане пред граждани, юридически лица, правителствени и неправителствени организации, застрахователи и Асоциацията на българските застрахователи, медии и други до края на лятото на 2019 г.

След общественото обсъждане е заложен и период за оптимизация на системата спрямо получените предложения и препоръки.

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Валидни за 16:10 07 Януари 2025
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.8759
GBP 2.4796 2.4887 2.3536
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив