Търговските центрове - със стремеж да подобрят микса си от наемателитъргов
Лек спад на заетостта в софийските молове заради освободените от Carrefour и Piccadilly площи регистрира през последните тримесечия консултантска компания, спациализирана в бизнес площите. През
третото тримесечие на 2016 г. заетостта намаля до 90% при средни нива 93-95% година по-рано.
Спадът е само временен и очакванията са освободените пространства сравнително бързо да бъдат заети от нови наематели, очакват експертите. "С ръста на потреблението пазарът на търговски площи в
София е динамичен и там, където все още няма наемни договори скоро очакваме подписването на такива", коментира Росен Генев, мениджър "Търговски площи".
Като цяло пазарът през третото тримесечие бе движен от стремежа на търговските центрове да подобрят микса си от наематели.
Липсата на новозавършени проекти задържа общите обеми на нивото от 718 000 кв.м. Така в страната на 1000 жители се падат 100 кв.м площи, а в София на същия брой хора – 276 кв.м търговска
площ.
Очаква се тези показатели да се променят в следващите години с планираното отваряне на големи мултифункционални проекти в София, в които се планират и търговски зони.
Докато високия клас модни марки останаха активни предимно в столицата, средният клас и бюджетните брандове продължиха експанзията си в страната през тримесечието.
На пазара на търговски улици бул. "Витоша" остава във фокуса на наемателите, въпреки липсата на подходящи свободни площи. Модните марки и тези в health & beauty сегмента също търсят възможности
за разширяване. Устойчивият интерес задържа наемите на 46 евро на кв. м месечно за магазин с площ 100-150 кв. м. Делът на незаетите площи на булеварда остава по-малко от 5%.
Наемите на топ местата в търговските центрове в София остават стабилни – €28/кв. м месечно с потенциал за ръст. На второстепенните пазари нивата се движат между €12 и €16 евро/кв. м месечно.