Най-бедните плащат цената за потреблението, на което се радва богато малцинство
Най-богатият 1 процент от световното население е отговорен за над два пъти повече въглеродни емисии, отколкото най-бедната половина от световното население. Това се казва в доклад на организацията
"Оксфам", публикуван в навечерието на годишната сесия на Общото събрание на ООН следващата седмица, предаде ДПА, цитирана от БНР. "Оксфам" призова за ограничения за въглеродните емисии,
произвеждани от богатите, повече вложения в публичната инфраструктура и икономиката да бъде преструктурирана така, че в климатично отношение да има по-голяма справедливост, посочва БТА.
Докладът акцентира върху данни, събирани между 1990 и 2015 г., период, в който в световен мащаб емисиите са се увеличили двойно.
Най-богатите 10 процента - 630 милиона души - са отговорни за над половината (52 на сто) от въглеродните емисии за това време, констатира документът.
Най-богатият 1 процент - 63 млн. души - са отговорни за 15 процента от световните емисии за периода, посочват изследователите.
По-бедната половина от световното население е отговорна за едва 7 процента от емисиите за същия период, заяви "Оксфам".
Катастрофалните последици от климатичната криза вече се усещат в много части на света заради икономическата система, която разчита на консуматорството, непрекъснатия растеж и разделя света на
икономически печеливши и губещи, каза Елен Емке, експерт по социални неравенства в "Оксфам-Германия".
Най-бедните плащат цената за потреблението, на което се радва богато малцинство, каза тя.
В Германия най-богатите 10 процента, или 8,3 млн. души, са отговорни за 26 на сто от въглеродните емисии на федералната република за изследвания от "Оксфам" период.
По-бедната половина от населението на Германия, която е пет пъти по-голяма, 41,5 млн. души, са произвели само със съвсем малко повече емисии, 29 процента.
Транспортът и в частност въздушният са една от най-важните области, в които могат да бъдат предприети мерки за ограничаване на климатичните промени. "Оксфам" е особено критична и към автомобилите
тип SUV (джиповете), които според нея са вторият по значимост причинител на емисии в периода 2010 - 2018 г.
"Трябва заедно да решим кризата с климата и неравенството", каза Емке.
Тя призова за ограничения за прекомерното потребление на въглерод от най-богатите за сметка на всички останали и заяви, че добра първа стъпка би било облагането с данъци на SUV автомобилите и на
хората, които летят често със самолети.