Падащите чанти с покупки повишават риска от ПТП осем пъти
Най-недооцененият риск, който води до пътно-транспортни произшествия, е отвличане вниманието на водача. Всяка десета катастрофа става именно поради този риск. Всеки втори водач слага волана след като потегли. Падащите чанти с покупки повишават риска от ПТП осем пъти.
Такива смущаващи резултати извади на бял свят застрахователната група Allianz, оповестявайки изследване на своето звено Allianz Risk Pulse.
Над проучването работили експерти по пътна безопасност от Центъра по технологии към Allianz (AZT), в сътрудничество с Института по приложна психология (Mensch-Verkehr-Umwelt) и компанията Makam Market Research. По време на проучването били интервюирани водачи от Германия, Австрия и Швейцария.
Според резултатите, цитирани от forinsurer, отвличането на вниманието на водача се оказал най-недооцененият риск, а броят на отвличащите фактори нараствал около Коледните и Новогодишни празници.
"Това време е особено опасно за водачите, понеже всички бързат за покупки в последния момент и движението по улиците е много интензивно. Освен това шофьорите трябва да намерят място и за паркиране и в същото време внимават в разговорите със спътниците си. Цялата тази суматоха отвлича водача от главната му задача и повишава риска от ПТП", категоричен е Кристоф Лаутервасер, генерален директор на AZT.
Препоръката на експертите е: "Първо мисли, а после се включи в движението".
AZT съветва водачите да въвеждат GPS-данните, да избират радиостанцията, да свалят връхната дреха и да поставят предпазните колани преди да потеглят. След пазар по-добре купеното да бъде поставяно в багажника, а не на задните седалки, понеже вдигането на падналите пакети увеличава риска от ПТП осем пъти.
Специалистите посочват, че ако един автомобил се движи със скорост 50км/ч, всяка секунда минава разстояние от 13,8 метра. Отместването на погледа от пътя продължава секунда-две. Средното време за реагиране в случай на опасност също е около секунда. "Времето за реакция от страна на водача се увеличава два-три пъти, ако шофьорът е отвлякъл вниманието си и не гледа пътя", подчертава Лаутервасер.
Над 40% от водачите, запитани от Allianz, признават, че през зимата чистят предното стъкло едва след като потеглят. 28% от запитаните пък посочват, че губят доста време, докато се занимават с управлението на различните дисплеи в колата.