Всеки закупен от разстояние продукт или услуга може да бъде върнат до седем работни дни и то без никакво основание
Всеки закупен от разстояние продукт или услуга може да бъде върнат до седем работни дни и то без никакво основание за това. За това основно потребителско право при онлайн пазаруването напомни Иван
Бъчваров, главен секретар на Комисията за защита на потребителите. Правилото важи за седем работни дни след получаване на стоката, а не след поръчването й, уточни още той, цитиран от Дарик.
Най-честите онлайн измами пък са при търговията на автомобили втора употреба, предупреди Игнат Арсенов от Европейския потребителски център. Почти няма разрешени случаи с онлайн измами, каза още
той.
Около 70 на сто от постъпилите жалби в Центъра са основно за онлайн транзакции, каза още Игнат Арсенов. Основните проблеми при онлайн пазаруването са свързани с доставката – стоката изобщо не
пристига или пристига с огромно закъснение. Около 30 процента от жалбите са свързани със самите продукт или услуга – те не са били в съответствие с поръчаното или са били дефектни. „Например са
поръчани два чифта обувки, а се доставят три или са поръчани черни, а се доставят кафяви, или пък са друг размер", разказа експертът.
10 на сто са проблемите с цената и плащането, както и с договорните условия, обясни още Арсенов. Той изброи и основните съвети към онлайн потребителите, като на първо място е да знаем с кого си
имаме работа. „Внимателно да проверим от кой търговец пазаруваме. Това е важно и с оглед на упражняване на най-важното право, а именно когато пазаруваме онлайн, да имаме право да върнем стоката в
седем дневен срок", каза той. Препоръчват се проверени и доверени сайтове, каза специалистът.
Сред другите съвети е да се плаща безопасно, като например с кредитна карта, защото така лесно може да се оспори плащането и да се върнат парите. Внимателно да се чете дребният шрифт, защото там са
скрити много задължения, които потребителят се ангажира да приеме. Експертите съветват да се пазарува онлайн основно от страни от ЕС и САЩ, за да може да се прилага някакъв контрол над тях.
Онлайн измамите са много сериозни тук се говори за крупни суми и тежки последствия, каза още Арсенов, като най-често са за търговия с автомобили втора употреба. Става въпрос за обяви в известни
сайтове. „Всъщност се оказва, че никаква кола не е за продан, а просто се цели част от парите да бъдат преведени по сметка на търговеца, след което той изчезва", коментира Арсенов.
На второ място са онлайн измамите с маркови продукти. Тук става въпрос по думите на Арсенов основно за парфюми и маркови дрехи, които се продават чрез интернет.
Увеличават се измамите и с осиновяване на животни, както и с фалшиви ескроу фирми (трети фирми-гаранти на плащането между две страни). В 99 на сто от случаите, в които се предлага покупко-продажба
чрез ескроу фирма, става въпрос за измама, предупреждават експертите.
Над две хиляди са подадените сигнали от началото на годината в комисията, което е два пъти повече от цялата изминала година. Това се касае обаче само за онлайн пазаруването. Отделно има над 1600
сигнала за нарушения на закона за защита на потребителите и над 450 за непоискани търговски съобщения, съобщиха още експертите. Догодина всички европейски държави ще трябва да въведат общи и единни
правила за потребителска защита, за да се спази изискване на европейска директива в областта.