Променя се парадигмата на професионалното образование, заявиха от БСК
"Каквото е образованието днес, такава ще е икономиката утре!". С тази максима директорът на Националния център за оценка на компетенциите при БСК Томчо Томов описа накратко необходимостта от
поставяне на образованието като приоритет №1 в национален и европейски план. Това стана по време на срещата на генералните директори за професионално образование и обучение (ПОО) на страните от ЕС,
която се провежда в Резиденция "Бояна", в рамките на Българското председателство на Съвета на ЕС, пише TechNews.bg.
Според Томов, налице е промяна в нагласите и моделите на управление на хора, при което критично значение придобиват политиките по развитие на човешкия потенциал, трансфера на знание в
организацията, намирането, развитието и задържането на таланти.
"Масираното нахлуване на ИКТ, превръщането на данните в "суровина" на информационната епоха създава нарастваща "просветна" конкуренция, която се основава на знанието и идеите. Инвестициите вече се
насочват към нови концепции, иновации и проекти, за сметка на разширяването на производствени мощности и съоръжения. Променя се начинът на мислене, а в бързо променящата се бизнес среда вече е
валидна максимата, че не големият поглъща по-малкия, а бързият поглъща по-бавния", каза Томчо Томов.
Ето защо, според представителя на БСК, от ключово значение е гъвкавият отговор на ПОО към динамиката в потребностите на пазара на труда. "ПОО трябва да се превърне в привлекателен и мотивиран избор
в управлението на кариерата. Необходимо е, също така, създаването на съвременна система за прогнозиране на потребностите от квалификации, гъвкаво и бързо реагиране на потребностите на пазара на
труда от нови и осъвременени квалификации", заяви Томчо Томов.
Според него, необходимо е още създаването на работещ механизъм за проследяване реализацията на завършилите и предоставяне на обратна връзка за качеството на образованието. "ПОО трябва да се отвори
към ученето през целия живот, към неформалното обучение, към възможностите за придобиване и валидиране на елементи от отделни квалификации, осигуряване на "хоризонтална" и "вертикална" проходимост
между различните професии и квалификационни степени, пренос на кредити към висшето образование", каза още Томов.
Необходима е промяна в парадигмата на ПОО, вкл.:
конструктивистко учене – не просто даване на знания, а учениците сами да конструират познанието и разбирането в собственото си съзнание, да постигат разбиране, прерастващо в
умения, да постигат решения на познавателни задачи и ситуации, максимално близки до реалния живот, използвайки разнообразни начини на работа;
по-широко прилагане на метода STEM (science, technology, engineering, mathematics – наука, технологии, инженерство, математика), който насърчава интердисциплинарните и
кросфункционални знания, и помага на учащите да развиват своя начин на мислене;
развитие на предприемаческите и на меките умения у младите хора.
Не на последно място, Томчо Томов обърна внимание върху потребността от работещи модели на взаимодействие между бизнеса и ПОО, вкл. практическо обучение в реална среда (учене чрез правене и
преживяване), изграждане на онлайн платформи за трансфер на знание относно процеси и технологии, платформи за създаване на е-уроци, електронни симулационни бизнес модели, онлайн инструменти за
оценка, секторни квалификационни фондове, центрове за обучение и оценка, и др.
В заключение, Томов цитира Алберт Айнщайн, според когото "Не можем да решим проблемите, като използваме същия начин на мислене, който сме използвали, когато сме ги създавали".