Комисията по търговия и защита на потребителите е сезирана за авиокомпанията Бекс еър експрес ЕООД
Икономическото министерство е сезирало Комисията по търговия и защита на потребителите за нелегитимността на авиокомпанията Бекс еър експрес ЕООД. Това става ясно от писмо на зам.-министъра на икономиката Димитър Хаджиниколов до директора на Главна дирекция Главна въздухоплавателна администрация /ГВА/ Калин Барзов. Писмото е в отговор на запитване на ГВА до икономическото ведомство дали Бекс еър експрес ЕООД има лицензи за туроператорска и туристическа агентска дейност към 22 юни 2004 г. Фирмата не е вписана в Регистъра на издадените лицензи за туроператор или туристическа агенция, потвърждава Хаджиниколов. Тези разрешителни се издават от министъра на икономиката съгласно чл. 17, ал. 1 от Закона за туризма на лице, което е кандидатствало за това и е търговец по смисъла на Търговския закон или е юридическо лице, което има право по силата на друг закон да извършва стопанска дейност. Изрично е посочено в параграф I, т. 9 от допълнителната разпоредба на Закона за туризма, че продажбата на пътнически авиационен превоз е туристическа агентска дейност и лицата, които я извършват, следва да са лицензирани от министъра на икономиката, се казва още в писмото. Икономическото ведомство е уведомило за случая и Сдружението на ИАТА агенциите в България, което е изразило готовност да съдейства за изясняване на ситуацията и е поело ангажимента да информира своите членове за нелигитимността на Бекс еър експрес. Бекс еър експрес предлага от януари 2004 г. редовни чартърни полети от и за Германия на атрактивни тарифи. Цената на билет в едната посока до Дюселдорф, Хановер и Мюнстер е 99 EUR, а до Хамбург и Бон е 89 EUR без летищните такси. Те може да се купят чрез Интернет и нашите туристически агенции Профитурс, Лидия турс, Унитурс и Травел С експрес. Компанията работи на принципа на т. нар. евтини авиокомпании и конкурира нашите превозвачи с по-ниски цени на чартърните полети. Бекс еър експрес обаче не е регистрирана у нас, показва проверка в Държавен вестник и информационната система Апис. Въпреки това от 19 март до 29 октомври 2004 г. полетната програма на компанията е пълна - билети се продават средно за по три полета месечно. Според българското законодателство, за да осъществява тези чартъри, Бекс еър трябва да има сертификат за авиационен оператор, издаден от ГВА, и одобрен от нея план за полетите, каквито компанията не притежава. Това е накарало ГВА да поиска съдействие от икономическото министерство, за да бъде прекратена дейността на превозвача.