За нелоялни практики в търговските вериги и в магазините по време на Великденските празници сигнализират десетки граждани от различни населени места в страната. Националната асоциация за защита на
потребителите (НАЗП) е получила снимки и описания на ситуациите, в които хората са попаднали по време на пазаруване през последните дни, съобщават от неправителствената организация.
Проверки по повод постъпилите жалби установяват, че в обектите на една от търговските вериги има поне пет етикета в червен цвят със сходно оформление, които внушават, че стоките са намалени. Върху
една част от червените етикети е изписано посланието "ПО-ЕВТИНО", под него стои знакът % и има стара (зачертана) и нова цена, както и процент на намалението. Точно по същия начин изглежда и друг
червен етикет, само че посланието е различно и гласи: "ОТ НАШАТА РЕКЛАМА" и е придружено с голям удивителен знак. Има обаче и друг червен етикет от серията "ОТ НАШАТА РЕКЛАМА", върху който липсват
стара и нова цена и има само една – продажната. Срещат се още две близки разновидности на описаните червени етикети, като върху тях също е посочена само една цена. Единият вид няма никакви
послания, а върху другия фигурира голямо изображение на
сърце, запълнено с цветовете на българското знаме. Тези практики обхващат, както хранителни продукти, включително и най-търсените по Великден – козунаци, агнешко месо, декорации, захарни изделия и
др., така и промишлени и стоки за бита.
Отделно от това, веригата поддържа и други червени етикети с насърчаващи послания, като "Вземи сега", "По-изгодно%", "Дневен артикул. Промоция!" и др. Подобни апели подтикват към необмислени
покупки, тъй като създават усещането за ексклузивна оферта, която ще е налична за много кратък период от време. Но не се знае дали утре цената на тази стока няма да се придвижи нагоре, надолу или
пък да остане същата, тъй като в много от случаите за период на промоцията са посочени несъществуващи дати, например: 31.12.99.
Хитростта на търговеца е, че поставя в непосредствена близост по два или три от различните си видове червени етикети и по такъв начин създава внушението, че всички тези стоки са намалени. Така до
етикети с послания "По-евтино" или "По-изгодно" и посочен размер на отстъпката се появяват други в същия цвят, на които е поставена само продажна цена и най-вероятно тя е без отбив. Но има ли
реално намаление може да установи само контролният орган – Комисията за защита на потребителите, като изиска от търговеца документални доказателства, че преди това стоките са продавани един месец
на по-висока цена. Подбни трикове прилагат и други вериги, установиха още проверките на НАЗП.
Ако стоките с червени етикети не са намалени, но имат сходно с това на промоционалните оформление, то категорично става дума за нелоялни практики, които носят на търговците печалби от хиляди левове
на гърба на потребителите и които контролният орган може да санкционира с глоби в размер на до 50 000 лв. (повторно нарушение). Ако пък реално има отстъпка, то в случаите, в които липсва информация
за размера на отбива от цената и период на намалението (поне около 50%), е налице административно нарушение, за което също са предвидени санкции.
Липсата на наличности от промоционални стоки е друго нарушение, за което хората се оплакват и което НАЗП установи при много търговци и по време на тези празници. Поради същите проблеми на пазара
преди миналия Великден НАЗП сезира КЗП, на която и беше необходима година да извърши проверки и да се произнесе. Оказва се, че ефект няма, защото днес на пазара продължават да се срещат същите
нелоялни практики, които удрят потребителя по джоба.
Некоректни промоции и липса на наличности са най-честите нарушения този Великден
05 Май 2021 09:26
ИНСМАРКЕТ
по статията работи: Insmarket
Последна редакция: 5 май 2021, 09:33
НАЗП
КОМЕНТИРАЙ
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Валидни за 16:10 07 Януари 2025
Купува | Продава | БНБ | |||
---|---|---|---|---|---|
USD | 1.5915 | 1.5924 | 1.8759 | ||
GBP | 2.4796 | 2.4887 | 2.3536 | ||
EUR | 1.9560 | 1.9560 | 1.9558 |