В края на се проведе експертна дискусия, организирана от Латвийската асоциация на застрахователите (LAA) „Уроци за Латвия от лятната буря“. Президентът на LAA заяви, че бурята, която се случи през юли тази година, е поставила нов рекорд по отношение на застрахователни искове.
"За застрахователите бурята, преживяна това лято, беше добър урок. Ние подобряваме както нашите процедури, така и комуникацията с обществеността и всички заинтересовани страни. Искрено се надявам, че всички ние, работейки заедно, ще успеем да се подготвим по-добре за бъдещи природни катаклизми", каза J. Abāshins.
Президентът на LAA заяви, че бурята, която се състоя през юли тази година, е поставила нов рекорд по отношение на застрахователните претенции - ако при буря с подобна сила, преживяна през август 2023 г., застрахователите са получили 2234 молби за искове, за удовлетворяването на които искове в размер на 16,6 милиона евро бяха изплатени и резервирани, то след тази година Застрахователите на лятната буря получиха 9774 молби за обезщетения, които са изплатени и запазени за удовлетворение обезщетения в размер на 25 милиона евро.
По информация на LAA до 23 октомври застрахователите са изплатили 19,4 млн. евро и са уредили 9000 застрахователни случая, или 92% от всички молби. Редица други дела са в процес на разглеждане и се очаква да бъдат взети решения до края на тази година. J. Abāshins подчерта, че застрахователите изпълняват задълженията си и отговарят на клиентите, тоест в 1795 случая застрахователите са изплатили обезщетение в размер на 2,35 милиона евро, въпреки че застрахованият обект не е бил застрахован срещу конкретния риск или е настъпило изключение.
Според J. Abāšin, като се вземе предвид размерът на бурята, преживяна през лятото, е необходимо да се подготвим навреме за факта, че такива разрушителни природни катаклизми ще бъдат все по-чести и те ще бъдат все по-разрушителни.
LAA създаде кризисна гореща линия след бурята това лято, която вече е преобразувана в постоянна гореща линия. Също така LAA организира редовни дискусии и срещи между представители на индустрията, частния сектор и държавната администрация с цел подобряване както на регулирането, така и на комуникацията с гражданите.
J. Abāshins обясни, че в резултат на тези дискусии е кристализирала необходимостта от подобряване на строителните разпоредби, подобряване на обществената инфраструктура и системите за ранно предупреждение, възстановяване и модернизиране на съществуващи сгради.
LAA от своя страна работи за подобряване на комуникацията с гражданите, предоставяне на основна информация за застраховането на достъпен език и разясняване на ключови термини, като е предвидена и образователна кампания. Също така са създадени пътни карти за клиентите – във всеки основен застрахователен продукт (имущество, живот, здраве, КАСКО, OCTA) ще бъдат очертани аспектите, на които трябва да се обърне внимание при закупуване на застрахователна полица и какво покрива. Към момента е приключила работата по пътната карта в имущественото застраховане.
Вече беше съобщено, че на 31 октомври LAA организира дискусия на експерти и заинтересовани страни за поуките от лятната буря - какви проблеми са разкрити, как да бъдат предотвратени, кой за какво е отговорен и как всички страни да си сътрудничат максимално ефективно колкото е възможно, ако се случат такива големи, непредвидими катаклизми.