Всяко едно завишение на цените на стоките, което не може да бъде разумно обяснено и за което не може да се докаже, че е следствие на пазарни процеси, да бъде санкционирано като нелоялна търговска практика. За такава промяна в законодателството настояват от Комисията за защита на потребителите.
Предложението е взаимствано от Хърватия, където вече работи като част от мерките срещу спекулата след приемането на еврото.
В "Денят започва" по БНТ председателят на Комисията за защита на потребителите Стоил Алипиев коментира мерките, които обмисля правителството срещу скока на цените.
"Цени, които са повишени в следствие на нормални икономически процеси, не могат да бъдат контролирани нито от комисията, нито от други регулаторни органи. В компетенциите ни, обаче, е да контролираме нелоялни търговски практики - това, което е предпоставката за изкуствено завишение на цените. Нелоялните практики, присъстващи в даден сегмент на пазар, надминаващи 50 - 60% неминуемо завличат всички участници и изкривяват пазара. Ако тези практики бъдат пресечени, това би рефлектирало върху ценообразуването на хранителните стоки", заяви Алипиев.
Нелоялните търговски практики са най-разнообразни, поясни той. Сред тях е и невярната или подвеждаща информация за намаление на определени стоки. Към момента Комисията за защита на потребителите е направила около 1200 проверки на съобщения за промоции.
Санкциите за нелоялна търговска практика стигат до 50 000 лв.
За да има потребителя по-коректна информация, се обмисля създаването на онлайн платформа, която да описва подробно маржа на цената на един продукт от производителя до щанда в магазина.