Делът на хората в България, които решават да се заемат със собствен бизнес, е изключително нисък. Това става ясно от втория национален доклад на Глобалния предприемачески мониторинг (GEM) за България.
Негативно влияние в това отношение оказва изключително ниската припознаваемост на възможностите за предприемачество в България - през 2016 г. само една пета - 21%, от пълнолетното население в страната осъзнават добри възможности за стартиране на бизнес (15,8% през 2015 г.).
Според проучването малко над половината от пълнолетните българи - 52,9%, биха определили предприемачеството като добър избор в професионален план. Осъзнатата готовност за започване на бизнес обаче в България е ниска, макар че се подобрява. Едва 39,7% от населението съобщава, че имат способности за впускане в такова начинание. Сред основните пречки за започване на предприемаческа дейност у нас се посочват високите нива на корупция, недостатъчната държавна подкрепа за хората, както и липса на адекватно образование и капацитет за предприемаческа активност.
Иначе докладът показва, че броят на българите, които се захващат с предприемаческа дейност, бавно нараства. За 2016 г. нивото на предприемаческа активност в начална фаза в страната достига 4,8%, което е с 1,3% повече в сравнение с предходната година. Тук се включват 2,6% от пълнолетното население в страната, ангажирано с възникващи предприемачески занимания, както и 2,2% нови собственици на бизнес. Тези стойности обаче са сред най-ниските в света, показва докладът.
От проучването става ясно, че около 70% от българите смятат предприемачеството за добра възможност за професионално израстване, както и че допринася за по-висок обществен статус. Най-много стартиращи компании в България се наблюдават в областта на търговията на дребно или на едро, които са съответно доста подвластни на промените в пазарните условия.
Близо една пета от новите предприятия се числят към секторите с по-висока добавена стойност като производство и здравеопазване, образование, правителствени и социални услуги, докато делът на транспорта и съобщенията, информационните и професионалните услуги е по-малко от 15% от предприемачеството в начална фаза. България има по-малък дял от стартиращите фирми в начална фаза, които спадат към наукоемките сектори на дейност, отколкото иновационно обусловените икономики, пише още в доклада.