Властите са решени да ликвидират автозастрахователния туризъм
От началото на тази година българите, които карат автомобил с наши регистрационни номера на територията на Италия и са планирали да пребивават на Ботуша повече от 2 месеца, ще трябва или да си
върнат возилото в България, или да получат италианска регистрация. Това е така заради приетия в края на миналата година и влязъл в сила от началото на тази нов закона за сигурността. Добре е
българите да не пренебрегват разпоредбата заради сериозните глоби, които следват. Ако полицията установи нарушение, не само налага санкция, която се плаща веднага, но и спира колата от движение за
6 месеца. През това собственикът има време да върне возилото в България или да му извади италианска регистрация. Ако не го стори, колата се изземва в полза на държавата и актът е без право на
обжалване.
Медиите оповестиха статистика на полицията в Милано, според която първото наказателно постановление за подобно нарушение е било издадено на 4 януари т.г., а до 20 януари са били регистрирани близо
300 нарушители. Средната глоба за провинението е около 700 евро, а максималната може да скочи до над 2800 евро.
Чужденците, които карат в Италия коли с номера от родната си страна, са малко над 40 хиляди, по данни към края на 2018 година.
Мярката е част от борбата на властите със застрахователните измами.
От години у нас се вихрят схеми, при която основно румънци и италианци плащат на подставени българи за регистрирането на фирми и/или закупуването на автомобил и застраховането му в България, с
който после те поемат по пътищата на своите държави и Европа.
В Италия и Румъния пътният данък и застраховките са по-високи отколкото у нас, затова доскоро далаверата вървеше на високи обороти. Според нефициална статистика, оповестена от медиите в края на
миналата година, в Италия над 120 хиляди автомобила, закупени от италианци в чужбина посредством схемата, кръстосват страната. В цифрата влизат коли, регистрирани не само в България, но и в други
европейски страни с по-изгодни цени на колите и полиците.
Миналата есен италианското правителство се зае да разреши проблема. Тогава италианският вицепремиер и министър на икономическото развитие Луиджи ди Майо обеща много строги мерки срещу
неправомерното използване на български номера. Ди Майо призна, че в някои региони на Италия цената на автомобилната застраховка е "неприлично" висока, което водело до прибягване до посочените
схеми, и обяви, че правителството ще се постарае да вземе мерки за намаляване цените на автозастраховките и да ликвидира този проблем. В Италия цените на застраховките са различни за различните
градове, понеже се определят от броя на пътните катастрофи в съответния регион.
Още лятото на миналата година италианската полиция засили проверките на автомобилите с чуждестранни номера и особено на тези от България, като все намираше за какво да глоби шофьорите. Солени глоби
отнасяха и водачи, на които им липсва някакъв документ, незадължителен у нас, но изискван от италианските полицаи, например големият регистрационен талон на колата.