Навлизането на новата безжична платформа, която е базирана на стандарта Bluetooth 4.0, най-после ще предложи решение на проблема с навигацията в затворени пространства и ще позволи на търговските обекти да взаимодействат много по-пълноценно и лесно с клиентите
Въпреки бума на мобилните комуникации, приложенията за смартфони и услугите, базирани на местоположението през последните години, телеком секторът дълго беше безсилен да се справи с едно предизвикателство – осигуряване на качествена навигация в затворени пространства (indoor positioning). Причината е, че в тях сигналът на сателитните позициониращи системи като американската GPS е по-слаб или напълно липсва. По всичко личи обаче, че вече е намерено решение на този проблем, което ще промени изцяло начина, по който всички ние се ориентираме в затворени пространства – търговски обекти, молове, летища, административни и офис сгради, музеи и др. Решението се нарича beacon (бийкън) – иновативна технология, базирана на версия 4.0 на безжичния стандарт Bluetooth, която вече е достъпна на пазара.
Освен, че ще спомогнат за широкото навлизане на indoor позиционирането, бийкъните ще направят истинска революция в начина, по който пазаруваме и взаимодействаме с търговските обекти. На практика с тяхна помощ бизнесите ще могат да прихващат клиентите още с влизането им в даден търговски обект, да се свързват с тях посредством техните смартфони и да им предлагат различни персонални отстъпки и промоции, на база на историята на взаимоотношенията с тях. Технологията вече е внедрена в представената наскоро от Apple* мобилна операционна система iOS7*, а очакванията са скоро да заработи и в устройства, базирани на Android* и Windows Phone*.
"Навлизането на бийкъните в живота ни ще промени изцяло взаимодействието на търговските обекти с техните клиенти и ще предостави редица нови възможности пред маркетинг отделите. За потребителите пък това означава много по-персонализирана комуникация с компаниите, която ще е базирана на техните конкретни предпочитания, навици и необходимости. Всеки аспект от ритейл бизнеса ще се промени с новата технология" - обяснява Цветан Алексиев, главен изпълнителен директор на Sirma Solutions, която е разработила първата българска система, използваща новата бийкън технология – Loyax.
Какво представляват бийкъните?
Бийкъните (beacons) представляват миниатюрни устройства, подобни на чип - карти за достъп, които са базирани на Bluetooth Low Energy технологията, включена в стандарта за безжичен обмен на данни Bluetooth, версия 4.0. Заради своя размер и автономност на работа, устройствата могат лесно да бъдат поставени навсякъде в затворени пространства, предоставяйки нови възможности за комуникация и определяне на местоположението с точност едва няколко метра.
Технологията вече предизвиква вниманието както на големи корпорации, така и на стартиращи компании в мобилния сектор. Apple вече я интегрира във версия 7 на своята мобилна операционна система iOS и създаде платформата iBeacon, използваща бийкъни за маркетинг и комуникация с клиентите в затворени пространства. Компанията вече е поставила iBeacon устройства в над 250 от своите магазини и посреща чрез тях своите клиенти с персонализирани съобщения към мобилните им телефони, таргетирана продуктова информация и текущи промоции. Според Бен Бахарин, Технологичен директор в американската компания Creative Strategies, броят на iOS устройствата, поддържащи iBeacon технологията, се очаква да достигне до 250 милиона в световен мащаб до края на 2014 година.
Ето и някои от промените, на които предстои да станем свидетели с по-широкото навлизане на бийкъните:
Навигация в затворени пространства
На първо място бийкъните предостaвят ефективно и сравнително достъпно решение на дългогодишен проблем – възможността за точна навигация в затворени пространства, където GPS сигнала е много слаб и точността му на практика го прави неизползваем. Благодарение на достъпната си цена (между 5 и 30 щ. долара за устройство, в зависимост от количеството и производителя), бийкъните могат да покрият големи пространства, позволявайки на бизнесите да насочват своите клиенти към конкретна локация, магазин или дори конкретен продукт. В комбинация с функция за търсене, технологията се превръща в изключително ефективен инструмент за "grab-and-go" пазаруване, при което клиентът бързо и лесно достига до желания продукт.
Освен в конкретни търговски обекти, бийкъните могат да бъдат използвани също за навигация на посетители в музеи, изложбени зали, мащабни събития, големи молове, стадиони и много други.
Автоматичен check-in
Опцията за автоматичен check-in позволява на клиентите автоматично да споделят своята локация, влизайки в даден обект, асоциирайки се със своите любими места и допринасяйки за тяхната популярност. Бизнесите от своя страна могат да раздават бонус точки при всеки check-in, които в последствие да бъдат използвани за награди или отстъпки в съответния обект, като така да стимулират клиенти си да правят check-in при всяко посещение и да ги популяризират сред приятелите им.
Безконтактни плащания
Не на последно място, бийкъните ще променят и сегмента на безконтактните плащания. Благодарение на иновативната технология, клиентите не само могат да получат персонализирани съобщения и специални оферти, но и да поръчат и закупят даден продукт, преди дори да са влезли в търговския обект. По този начин, поръчката става готова още преди клиентът да е достигнал до съответната локация, минимизирайки или дори изцяло елиминирайки чакането на опашка.
Нова ера в дигиталния маркетинг
Бийкъните предоставят възможност за индивидуален подход и прецизно таргетиране на клиенти, намиращи се в близост до даден обект. Персонализирани съобщения, кодове за отстъпки, ексклузивни оферти и продуктова информация са само част от опциите, които маркетолозите могат да използват за привличане на клиенти и увеличаване на покупките в точното време на точното място.
На световния пазар вече се предлага и първият български продукт, използващ бийкън технологията - платформата за лоялност Loyax, която оптимизира комуникацията между бизнеса и клиентите. Loyax представлява решение за бизнеси, съчетаващо в себе си създаването на лоялни програми, таргетирани съобщения, базирани на локация, както и навигация на клиенти в затворени пространства.