Забранява се превозването на други лица, както и движението по тротоари и други места за пешеходци
Столичният общински съвет реши водачите на индивидуално електрическо превозно средство (електрическа тротинетка) да нямат право да развиват повече от 25 км/ч в София. Това стана след гласуване на
промени в Наредбата за организация на движението на територията на Столична община, съобщи БНТ, позовавайки се на БТА. Движението с електрическа тротинетка трябва да става по изградената
велосипедна инфраструктура, а при липсата на такава - възможно най-близо до дясната граница на платното за движение. Минималната възраст за водача на електрическа тротинетка е 16 години – по
велосипедни инфраструктури и пътища, по които разрешената скорост е до 50 км/ч, и 14 години – само по велосипедни алеи. Водачите на този вид превозни средства под 18 години задължително ще трябва
да носят каска.
Забранява се превозването на други лица, както и движението по тротоари и други места за пешеходци. Не се допуска и употребата на мобилен телефон по време на управлението на тротинетките. За
нарушителите са предвидени глоби. В тъмните часове на денонощието и при намалена видимост водачът трябва да е с включени светлини и да има светлоотразителни елементи върху видимата част от
облеклото си.
Пътната безопасност е основната цел на промените, каза председателят на СОС Георги Георгиев, който е и един от вносителите на доклада. Регулираме собствениците на тротинетките под наем да въведат
ограничения, каквито има в други европейски държави, обясни той.
Безразборното паркиране трябва да се ограничи, затова движението в парковете ще е в "червена зона", като това ще бъде обозначено на GPS системата на приложенията за тротинетки, обясни Георгиев.
Промяна има и в частта за подаване на сигнали за нарушения, посочи той. В самите приложения ще има секция за подаване на сигнали със снимки, за да може да се улеснят регулиращите органи за
контрола. За движението по пътищата контролът ще се осъществява от полицията.
Предвидени са и глоби за фирмите, които отдават тротинетки под наем. Компаниите софтуерно ще трябва да въведат ограниченията, които общинският съвет прие, така че занапред автоматично да се
ограничава скоростта благодарение на геолокацията на тротинетката, обясни Георги Георгиев. По думите му, при влизане в парк максималната скорост трябва да бъде 5 км/ч, така че да не може да се
кара, а да се бута тротинетката. Това е и най-важната промяна, защото със софтуерното ограничение, каквото тези компании прилагат и в други места в Европа, ние ще успеем ефективно да приложим
правилата, а при нарушения от компаниите, те ще бъдат санкционирани. За компаниите, които не са ограничили софтуерно системи си, глобата ще бъде от 500 до 1000 лв.
Компаниите ще имат задължението по-бързо да съберат безпризорно разхвърляните тротинетки, посочи още Георгиев. В паркове, градини и пешеходни площади ще бъдат обособени от общината в едномесечен
срок места, на които да бъдат паркирани тротинетките.