Причината – няма данни, необходими за създаване и утвърждаване на методологията и няма процедура, по която те да се събират
Кабинетът удължи с три години срока за създаване на методология за определяне на образователните резултати на детските градини и училищата. Чрез нея се предвижда да се отпускат пари за повишаване
на качеството на средното образование.
Изискването за внасяне на проект за методология за оценка на качеството е в сила от преди три години и половина – от 1 януари 2018 г., а крайният срок за приемането й е 30 юни 2021 г. При
встъпването си в длъжност служебният екип на Министерството на образованието и науката (МОН) обаче установи, че такава методология не е разработена. Съществува частичен опит за методология, който
обхваща само образованието между IV и VII клас, а не цялата образователна система. Не са налични данните, които са необходими за създаване и утвърждаване на методологията и няма процедура, по която
те да се събират. Освен това не са отчетени коректно ключово важни фактори, които силно влияят върху резултатите в училище. Сред тях са например езикът, на който се говори в семейството, и
образователното равнище на родителите. Изобщо не е направен опит да се разработи оценка на качеството в детските градини.
Освен това Законът за предучилищното и училищното образование (ЗПУО) изисква методологията да вземе предвид оценката от инспектирането, проведено от Националния инспекторат по образованието във
всички детски градини и училища. От октомври 2018 г. до юни 2021 г. са проверени общо 333 образователни институции от общо 4151. Данните показват, че при сегашния капацитет и система за
работа на инспектората проверката на всички училища и детски градини ще отнеме около 30 години. Очевидно са необходими промени във функциите и/или в капацитета на инспектората, което може да доведе
до изменение в ЗПУО.
Отлагането на методологията с три години ще даде възможност да бъде направено всичко необходимо, за да може финансирането според качеството на образователната система да се реализира по правилния
начин.