До средата на декември ще започне и втората фаза на техническата експлоатация – тестове по реално изминати маршрути с монтирани бордови устройства
Агенция "Пътна инфраструктура", като оператор на Електронната система за събиране на пътни такси, няма причини да отлага старта на тол системата по-късно от 1 март 2020 г. Това обяви проф. Олег
Асенов, член на Управителния съвет на АПИ, на форум за тол системата, организиран съвместно от АПИ и консултанта Световна банка. Направили сме разумен график за нейното въвеждане и смятаме, че няма
причина нейният старт да бъде отложен.
До средата на декември ще започне и втората фаза на техническата експлоатация – тестове по реално изминати маршрути с монтирани бордови устройства, съобщи министърът на регионалното развитие и
благоустройството Петя Аврамова.
"Всяка реформа не става с магическа пръчка, нито минава напълно гладко и безболезнено", отбеляза тя. "Бих призовала да не се спекулира със страховете на хората. Те нямат нужда от нови кошмари.
Пътищата не са на ГЕРБ, БСП, не са на нито една друга политическа партия. Те са на всички български граждани и затова темата не бива да се политизира", каза министърът. Аврамова припомни пред
форума, че според анализите на експертите на Световната банка предложените за обществено обсъждане тол такси няма да имат негативно въздействие върху цените на стоките. Максималното поскъпване на
храните, които са на трапезата на българина всеки ден, ще бъде с до 2 ст. на кг или литър, добави тя.
"Новият модел на пътно таксуване, който по същността си представлява радикална реформа в събирането на пътни такси, отразява принципа за справедливост както към самите превозвачи, така и към
обществото като цяло", посочи още министър Аврамова.
Според проучване на общественото мнение от първите месеци на въвеждането на тол системата мнозинството от българите споделят тезата, че превозните средства, които амортизират повече пътната
настилка, трябва да плащат по-високи такси. "Сега е точно обратното - две трети от приходите от винетки са от леките автомобилите и една трета – от товарните автомобили и автобусите. Надявам
се с въвеждане на тол таксуването да се възстанови балансът и пътната инфраструктура да започне да се самоиздържа", подчерта министър Аврамова.
Благодарение на въвеждането на електронната винетка от началото на 2019 г., както и заради засиления контрол чрез стационарни точки и мобилни екипи към 30 ноември 2019 г. са продадени7 761 239
електронни винетки на стойност 373 451 893 лв.
Средствата, които постъпват от пътни такси – винетни и тол, ще бъдат инвестирани в изграждането, ремонтът и рехабилитацията на републиканската инфраструктура. По предварителни разчети за 2020 г.,
ако се запазят таксите, както са предложени в тарифата, приходите от таксуване на база изминато разстояние за десет месеца ще са за близо 450 млн. лв., посочи проф. Асенов. Той представи
философията и същността на електронната система.
До 16 декември 2019 г. Тарифата с предложените размери на тол таксите за пътните превозни средства с обща технически допустима максимална маса над 3,5 т е в процедура на обществено обсъждане.
Предложеният обхват е от 6 050 км при близо 20 000 км републиканска пътна мрежа, за която камионите и автобусите сега плащат винетни такси.
Системата е изградена с обхват над 16 000 км, припомни изпълнителният директор на "Капш Трафик Солюшънс" Михаел Вебер. Това е обхватът по Техническото задание към проекта. Той каза, че тази
инфраструктура позволява стриктен контрол и тя гарантира, че всеки, който ползва платените пътища, ще плаща.
На форума в София присъстваха още министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Росен Желязков, зам.-министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков,
председателят на УС на АПИ Георги Терзийски, председателят на комисията по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление Искрен Веселинов, представители на дипломатическия корпус,
експерти на Световната банка, представители на транспортния бизнес, както и на консорциума, изградил Електронната система – "Капш трафик солюшънс".