Най-високият процент намаляване на нарушенията са в сферата на туризма и онлайн търговията
Гражданите се интересуват най-вече от това как биха могли да решат проблем с дефектна стока, имат ли право да върнат нещо, което просто не им е харесало и какви са правата им, когато пазаруват от
промоции - това обяви Димитър Маргаритов, председател на Комисията за защита на потребителите (КЗП), при откриването в София на първото у нас "Училище за потребители”. Събитието се състоя в
столичния Sky City Shopping Mall. Инициативата се проведе и в градовете Варна, Бургас, Русе, Пловдив и Монтана. "Потребителите е важно да знаят своите права и да ги отстояват, ние сме на тяхна
страна в този процес. Смятам, че тази инициатива ще бъде полезна и ще допринесе за повишаване на потребителската култура”, коментира Маргаритов. Той посочи, че инициативите на комисията за
популяризиране на потребителските права са подкрепени и от неправителствените организации. На събитието присъстваха представители на Федерацията на потребителите в България и на Асоциацията
"Активни потребители”.
Маргаритов съобщи, че през миналата година в комисията са постъпили над 20 000 жалби и сигнали, извършени са над 38 000 проверки по кампании в различни тематични области, като в около 10% от
случаите са установени нарушения. Забранени са около 200 нелоялни търговски практики.
"Въпреки, че сме извършили повече проверки спрямо миналата година има спад на нарушенията с около 10%. Открояват се две подтенденции. Най-високият процент намаляване на нарушенията – с около 50% -
е в сферата на туризма в случаите, в които се предоставя туристическа услуга в некатегоризирани обекти. Другата оптимистична тенденция е спадът с около 35% на нарушенията в областта на онлайн
търговията”, поясни ръководителят на институцията.
"Всички, които играем на този общ терен, имаме един общ интерес и той е осигуряването на коректен и лоялен пазар. Всеки със своя принос би могъл да съдейства това да се случи. Потребителите - с
това да знаят и да отстояват своите права. Ние - с активната контролна дейност и с превантивната дейност, върху която имаме желание все по-силно да акцентираме. Търговците – с разбирането, че
колкото по-лоялни и коректни са към техните клиенти, толкова повече на брой и по-редовни ще бъдат те. Смятам, че тази инициатива ще бъде полезна и ще допринесе за това”, каза още
Маргаритов.
До края на месеца "Училище за потребители” ще има в Sofia Ring Mall на 18 март и в Paradise Center на 20 март.