Средната стойност на покупките нараства с около 10%
През последната година онлайн плащанията с карти в България бележат над 160% ръст в категории като бързооборотни стоки, продукти за бита, спортни продукти и техника, сочат данни на Българската
Е-комерс Асоциация (БЕА). Пенетрацията на безконтактните плащания като дял от всички картови плащания бележи нови рекорди в цял свят, а страните от Централна и Източна Европа (ЦИЕ) са шампиони по
този показател с 89% дял на безконтактните плащания при средно 84% за Европа. Същевременно все повече българи разполагат с токенизирана в своя смартфон дигитална карта – броят на тези карти
Mastercard се е утроил за периода юни 2020 - януари 2021 г. при българските издатели на мобилни портфейли. Mastercard oтчита над 200% ръст в броя на мобилните трансакции в България на ПОС
терминал, средната стойност на покупките нараства с около 10%, а общият обем е нараснал над 4 пъти за периода.
2020-та се оказа безпрецедентна по отношение на навлизането на дигиталните услуги и плащания, онлайн пазаруването и дори преживяванията и събитията се евакуираха в цифровия свят, където не само
купуваме билет за концерт от дистанция, но и гледаме самото събитие изцяло онлайн. Това налага и безкомпромисни мерки за сигурност. Същевременно точно през този период навлезе окончателното
изискване на ЕС за спазване на новата регулаторна рамка (PSD2) за по-голяма сигурност на плащанията чрез задълбочено установяване на идентичността на клиента (Strong Customer Authentication – SCA),
за която банките и търговците се подготвяха от месеци.
Пандемията доведе до експоненциален ръст в дигиталното потребление и пазаруване, включи изцяло нови потребители. След ограничаването на международните пътувания, които имат ключов обем на
трансакциите по света, спадът на бизнеса беше частично компенсиран от масовото възприемане и търсене на картови плащания онлайн и във физически магазини, като безконтактни, т.е. по-сигурни, бързи и
удобни в условията на Covid. Mastercard отчита глобално над 70% ръст в ритейл покупките с карта онлайн на годишна база, от февруари 2020, а плащанията с мобилен портфейл са 18% от всички
безконтактни плащания. Преди Covid годишният ръст на e-commerce в Европа беше 15%, днес е утроен, като например в Англия за април и май 2020 e-commerce е над 35% oт целия ритейл обем.
За България по данни на Българска Е-комерс Асоциация (БЕА), водещите онлайн магазини, членове на асоциацията, отбелязват над 60% ръст в онлайн покупките си (брой поръчки и обем) и над 160% ръст в
картовите плащания.
Потребителските изследвания за Европа на Mastercard по време на lockdown свидетелстват за огромна промяна в поведението на потребителите, и предвид дължината на пандемията, трендовете се
очаква да се запазят трайно и са вече стандарт: 57% от запитаните пазаруват онлайн повече от всякога; 41,9% от потребителите са пазарували за първи път онлайн или са започнали да пазаруват освен
обичайните, и нови категории продукти след извънредното положениe.