Само летищни оператори с опит в управлението на аеропортове с над 2 млн. пътници годишно извън тяхната собствена страна ще бъдат допускани на предстоящия конкурс за избор на концесионер за летищата във Варна и Бургас.
Само летищни оператори с опит в управлението на аеропортове с над 2 млн. пътници годишно извън тяхната собствена страна ще бъдат допускани на предстоящия конкурс за избор на концесионер за летищата
във Варна и Бургас. Това съобщиха консултантите по изготвяне на конкурсните книжа от британската "Bearing Point". Дори ако такива кандидати образуват консорциум с финансови инвеститори, договорът
за концесия автоматично ще се прекъсва, ако летищният оператор излезе от консорциума. Другото предварително изискване е кандидатите да са инвестирали поне 130 млн. евро за 10 г. на управляваното от
тях летище.
Конкурсът ще е двустепенен. Кандидатите, отговорили на предквалификационните изисквания, ще имат право да направят подробен дю-дилиджънс на двете летища и след това да подготвят своите технически и
финансови оферти. Офертите им ще се разглеждат от комисия, назначена от премиера, а двата 35-годишни концесионни договора ще се подпишат между избрания инвеститор и Министерския съвет.
Според консултантите причините да се търси един концесионер и за двете морски летища са няколко. Поотделно Бургас и Варна са твърде малки летища, за да привлекат значим интерес. Другата причина е,
че е твърде нежелателно двата големи морски града да се конкурират помежду си вместо с други туристически дестинации в Европа.
Една от първите задачи на концесионера е да разшири максимално площта на пътническия терминал. В пиковите часове на всеки пътник, преминал през терминала, трябва да се полагат поне 1,9 кв. м площ.
В момента във Варна и Бургас тази площ е под 1 кв. м. Предварителните оценки сочат, че за това са необходими около 40 млн. евро.
Другата задача пред концесионера е да разшири страничните ивици около пистите, а във Варна - и да удължи самата писта, за да може да поема по-тежки и големи пътнически самолети. За това
строителство трябват около 12 млн. евро. Други 20 млн. евро трябват за препокриване на пистите, за разширение на перона в Бургас и за система за отвеждане на водите на двете летища.
Концесионерът ще печели от летищните такси, които държавата му преотстъпва изцяло за периода на концесията. По груби сметки в момента това прави около 25 млн. лв. годишно.