Геополитически и инфраструктурни фактори пренасочват част от руските туристи за предстоящото лято
Ваканционните обекти и селища с доказана репутация и положителен имидж ще запазят позиции през предстоящия сезон и дори могат да отбележат ръст, гласи прогнозата на отдел Маркетинг и продажби на Green Life Resorts. Стабилността на туристическите потоци в страната за сезон 2014 е все още под въпрос, а очакванията за изключително силно лято вероятно няма да се оправдаят. Качествените комплекси ще са в изострена конкурентна борба.
"За съжаление, очакванията и прогнозите, които представихме в края на миналия сезон, вероятно няма да потвърдят осезаем ръст”, коментира Илиян Маринов, мениджър маркетинг и продажби. "След зимните олимпийски игри в Сочи на пазара остава огромна леглова база и руснаците на местно ниво имат амбициите да не я оставят празна в активния сезон. Сочи е активно промотирана дестинация за летен отдих, а значителна част от руската администрация ще изпрати служителите си там в периода юли-август”, допълва още Маринов.
Според него, именно Сочи и допълнителното стимулиране на Крим са причините, които биха повлияли на туристическите потоци от традиционния руски пазар. Несъмнено, качественият туристически продукт ще е гарантът за стабилност и успех. Green Life Resorts отичитат и запитвания от нови за тях пазари – Прибалтийски страни, Унгария и др. Граждани на Литва, Латвия, Естония започват да се интересуват от почивки по южното ни Черноморие. Въпреки това, руснаците и българите остават най-изявените потребители на затворените комплекси, насочени към млади семейства. Техният дял е сравнително равен, а в активния сезон юли-август капацитетът ще бъде оптимално зает. Септември ще е месецът, който, освен с цена, ще бъде атрактивен и с интересни пакети, предлагащи разнообразни допълнителни услуги и дейности към стандартната почивка.
По отношение на националните особености, покупателната способност и структурирането на свободното време са определящи за средния престой на българите и чужденците. Родните туристи остават на морето между 5 и 7 дни, гражданите на близки държави - между 7 и 10, а първенци са руснаците със средна продължителност на летния си отдих между 19 и 21 дни. Индивидуалните туристи използват основно изгодни чартърни полети и пакетни предложения.
Що се отнася до бюджета, българите ще заделят за продукт с по-високо от средното качество между 1000 и 1500 лв. за семен отдих с деца. При чужденците, средната стойност на пакета е по-висока заради самолетните билети и повечето включени услуги. Наблюденията на Green Life Resorts сочат, че българите вече се доказват като по-взискателни и с точни изисквания към характеристиките на настаняването си – гледка, разположение и т.н. Селф кетърингът остава предпочитана форма за чужденците.
"Наблюдава се тенденция към промяна в структурата на търсене на туристическия продукт” коментира Илиян Маринов. "Традиционната all inclusive форма вече не е най-атрактивна и ексклузивна. Все повече са туристите, които държат да запазят правото сами да управляват своето време през летния отдих. На практика, предоставянето само на закуска и вечеря позволява целият ден да бъде свободно прекаран според индивидуалните очаквания и желания. Въпреки това, територията на комплекса е винаги гостоприемна с интересна програма, в случай че гостите пожелаят такава. Предлагаме спорт, турнири, анимация, грижи за най-малките гости и тематични дни”, допълва Илиян Маринов.
По думите му, чужденците разнообразяват допълнително престоя си. Те предпочитат екскурзии до вътрешността на страната ни, по поречието на Ропотамо, Странджа, Несебър, посещават различни природни забележителности, а някои от тях използват близостта до Турция, за да посетят Истанбул.
От компанията коментират, че единствено гъвкавото поведение на представителите на туристическия сектор и доброто познаване на туристите и техните изисквания ще гарантират сравнително успешен сезон.
"При силната конкуренция, немалкото проблемни области в родния туризъм и събитията в международен план не можем да си позволим некачествено обслужване, ако искаме не само да останем, но и да се развиваме на пазара”, казва още Илиян Маринов.