19 Май 2024, 04:08 Днес (0) | Вчера (0)

Ориентираме износа си към Китай, САЩ и Турция

29 Януари 2013 15:02 ИНСМАРКЕТ по статията работи:
A+ A-
Последна редакция: 29 януари 2013, 15:06
Под лиценза на creativecommons

Причините за този спад, който се появява с основния ни партньор в лицето на ЕС, са преди всичко намалените поръчки на този пазар, проблемите с отсъствието на икономически растеж, на рецесията в еврозоната

Спад на българския износ за страните от ЕС през 2012 година отчита НСИ. На годишна база този износ е намалял с около 3%. В същото време експортът бележи лек ръст спрямо 2011, което се дължи на засиления износ за трети страни.

 

През 2012 г. износът за Китай отбелязва ръст от 123%. Експортът за САЩ се увеличава с 36% на годишна база до 640 милиона долара, този за Грузия е нараснал с 28% до 516 милиона, а за Турция с 14% до 3,5 милиарда долара.

Според заместник-председателя на Българската стопанска камара Камен Колев износът за 2012 година спрямо 2011 расте с малко над 3%, но този ръст е за сметка на по-големия износ за трети страни. Действително, износът за европейския пазар пада. Той възлиза на около 60% от общия износ. Основните страни, за които изнасяме, продължават да бъдат Германия и Италия, каза Колев, цитиран от БНР. Причините за този спад, който се появява с основния ни партньор в лицето на ЕС, са преди всичко намалените поръчки на този пазар, проблемите с отсъствието на икономически растеж, на рецесията в еврозоната, допълни той.

България се опитва да компенсира спада с увеличен експорт за трети страни. Този износ расте през същия период с 13%. И всъщност той определя запазващия се ръст в износа, въпреки че този ръст е далеч от предишните темпове на развитие на износа, като например през 2011 година, когато той надхвърли 20%. Според Камен Колев износът за ЕС няма да бъде фактор, който да определя и обуславя един по-сериозен икономически растеж през 2013 г.

Действително, българските износители се преориентират и все повече пазарите на трети страни определят приходите от износа – продължава Камен Колев. – Сериозен партньор става Китай. Износът за тази страна надхвърля 1 млрд. лв. през 2012 г. Традиционно добър пазар за наши стоки е и Турция. Тук трябва да причислим и Грузия, Сърбия и САЩ.

С доминиращи позиции в българския износ преди всичко са необработени или сурови материали, петролни продукти, минерални горива и масла. В експортната ни листа присъстват неотлъчно и металите, лекарствата и козметиката. Елементи от химическата и електротехническата промишленост също доминират през последната година в тази листа. Според Колев, България е на второ място в света по износ на нерафинирани медни аноди вече няколко години поред.

Страната ни е на първо място през 2011 година по износ на слънчогледови семена за около 680 милиона щатски долара, което представлява 18% от световния износ. На 11-о място сме по отношение на износа на пшеница. Друг интересен продукт в експортната листа на България е рапицата, където сме на 2-ро място по износ в света и осигуряваме 13% от световния износ на тази култура. България държи и 20% от световния износ на консервирани череши.

Според Камен Колев, по-големите приходи в износа се дължат на благоприятната конюнктура на международните цени на металите, храните, зърното и други наши експортни стоки. Ето защо преобладаващата в нашата експортна листа част е силно колеблива и при едно последващо спадане на цените на някои наши експортни стоки рязко ще спадат и приходите ни от износа. Защото едва 6% от износната ни листа по класификацията на ЕС са иновативни стоки, които не се влияят от кризи и запазват постоянно високи цени.

 

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Валидни за 16:10 17 Май 2024
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.7999
GBP 2.4796 2.4887 2.2781
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив