В старите коли такива устройства могат да се монтират срещу 50 – 100 евро
Услугата eCall има за цел да изпрати информация незабавно в център 112 при възникване на пътно-транспортно произшествие. Това каза в интервю за Агенция „Фокус” Стоян Граматиков, директор на Дирекция „Национална система 112” към МВР. „В информацията се съдържат данни за местоположението на автомобила, за регистрационния номер и други. Автоматично след изпращането на информацията, устройството преминава в режим на телефония и оператор от център 112 разговаря с хората в автомобила, който е попаднал в пътно-транспортното произшествие. Задействането на тази система може да стане ръчно с бутон, а автоматичното е вследствие на сензори, реагиращи на вибрациите, които се получават при ПТП. Това може да са сензорите на еърбеците, може да са отделни сензори, монтирани към тази платка на автомобила”, посочи Граматиков.
„Устройството е вътре в купето. То се монтира така, че микрофонът е вътре в купето и има чуваемост от всички пътуващи. Съответно и колоните, които са към устройството, позволяват да се чуе звукът
от център 112 към автомобила. Тези устройства ще бъдат доставени от европейските производители на автомобили след 2015 година и вградени в новите продукти. А на старите автомобили, които не
разполагат с такава функционалност, могат да се монтират допълнителни устройства, които се очаква да бъдат предложени от фирми на пазара в размер на 50 – 100 евро”, каза още Граматиков.
В момента тече тръжна процедура за купуване на хардуер и софтуер за услугата. „Предполагам, че до края на месец март трябва да имаме договор. След това предстои инсталация, тестване, интеграция със
съществуващата система 112, отново тестване и така - отделните етапи”, допълни Граматиков.
„В първата фаза на проекта са участвали 9 държави. Ние участваме във втора фаза на проекта с още 5 държави. Това са Белгия, Люксембург, Дания, Испания и Турция. След като беше анонсиран този
проект, държавите, които желаеха да участват, представиха своето виждане за интеграцията на тази услуга към телефон 112. Ние сме представили съответните материали и комисията, която е оценявала
проектите, е преценила, че можем да участваме, че имаме добър замисъл за предоставяне на тази услуга”, посочи Граматиков.
Устройствата ще могат да бъдат купени на пазара и се очаква производителите да ги рекламират, посочи той.