За България най-спорни са правилата, свързани със задължително връщане на товарните камиони в страната на всеки 8 седмици и на шофьорите на всеки четири седмици
Европейският парламент одобри без никакви изменения и трите правни акта, които са част от пакета "Мобилност". Политическото споразумение със Съвета беше постигнато през декември 2019 г., припочня
БНТ.
Ревизираните правила за командироването на водачи, времето на водачите за управление на превозното средство и за почивка, както и по-доброто прилагане на правилата за каботаж (т.е. за превоз на
стоки, извършван временно в дадена приемаща държава членка от превозвачи, установени извън съответната държава членка) имат за цел да прекратят нарушаването на конкуренцията в сектора на
автомобилния транспорт. Те също целят да осигурят по-добри условия за почивка на водачите.
Според приетите текстове новите правила ще помогнат за гарантирането на по-добри условия за почивка на водачите и ще им позволят да прекарват повече време у дома.
Предприятията ще трябва да организират разписанията си по такъв начин, че водачите в международния товарен транспорт да имат възможност да се прибират у дома на редовни интервали (на всеки три или
четири седмици в зависимост от работния график).
Редовната седмична почивка не може да бъде ползвана в кабината на превозното средство. Ако тази почивка се ползва извън дома, то настаняването трябва да бъде платено от компанията.
Тахографите на превозните средства ще се използват за регистрация на преминаването на граници, с цел борба с измамите. С цел предотвратяване на системния каботаж, ще се въведе "срок на прекъсване"
от четири дни преди извършването на по-нататъшни каботажни операции в рамките на същата държава със същото превозно средство.
За справяне с проблема с т. нар. фирми "пощенски кутии", транспортните дружества ще трябва да докажат, че извършват значителна част от дейностите си в държавата на регистрация. Новите правила също
ще изискват връщането на камионите в държавата на оперативния център на компанията на всеки осем седмици. Леките търговски превозни средства над 2,5 тона също ще трябва да отговарят на нормите на
ЕС за транспортни оператори, включително оборудването на микробусите с тахограф.
Новите правила ще осигурят ясна правна рамка с цел предотвратяване на различни национални подходи, както и за гарантиране на справедливо заплащане за водачите. Правилата за командироване ще се
прилагат за каботажните и трансграничните транспортни операции, с изключение на транзит, двустранните операции и двустранните операции с две допълнителни операции по товарене или
разтоварване.
Приетите правила ще влязат в сила след публикуването им в Официалния вестник на ЕС през следващите седмици.
Правилата за командироването ще се прилагат 18 месеца след влизането в сила на правния акт.
Правилата относно времето за почивка, което включва прибирането на превозвачите, ще се прилагат 20 дни след публикуването на акта.
Правилата за връщането на камионите и други промени в правилата за достъпа до пазара ще се прилагат 18 месеца след влизането в сила на акта относно достъпа до пазара.
Така на практика българските забележки бяха игнорирани. Припомняме, че между двете четения родни и други евродепутати внесоха повече от сто предложения за промени в текстовете на пакета.
За България най-спорни са правилата, свързани със задължително връщане на товарните камиони в страната на всеки 8 седмици и на шофьорите на всеки четири седмици. Българските евродепутати настояват
водачите сами да определят - къде да прекарват задължителната си почивка.