По време на извънредното положение веригите са успели бързо да адаптират бизнес моделите си и не са допуснали дефицити от хранителни и други стоки от първа необходимост
Кризата, предизвикана от Covid-19, доведе до спад на клиентите в големите търговски вериги, показват резултатите от анкета на тема "Как карантината повлия на модерната търговия?", в която са
участвали осем от членовете на Сдружението за модерна търговия (СМТ), предаде БТА, цитирана от БНР. Пет от компаниите са в хранителния сектор, а три от нехранителния, като някои от тях бяха
принудени да затворят част от магазините си по време на извънредното положение.
Участниците в анкетата отчитат над 23 на сто среден спад на броя на клиентите и 11 процента спад на оборотите в рамките на първите шест месеца на 2020 година.
След първоначалния пик на презапасяване хората са започнали да пазаруват по-рядко, но по повече артикули и по-прагматично.
По време на извънредното положение веригите са успели бързо да адаптират бизнес моделите си и не са допуснали дефицити от хранителни и други стоки от първа необходимост.
В крайна сметка, въпреки спадовете в оборота и броя клиенти, като отговорни работодатели, членовете на СМТ не са освободили служители заради Covid-19 и така повече от 20 000 българи са запазили
работните си места.
По време на кризата, предизвикана от Covid-19, българите са пазарували основно продукти от първа необходимост на добри цени като храни, варива и консерви, хигиенни материали и продукти на
промоция.
В сектора на търговията с нехранителни стоки средният спад е с повече от 30%. Най-големите спадове са били отчетени в две от веригите поради затварянето на магазини и отлагането на покупки на
детски стоки, облекла и обувки.
Само две от компаниите са се възползвали от мярката 60/40. Останалите 6 вериги не са кандидатствали за подкрепа от държавата.