За Коледа и нова година си правят абсолютно ненужни подаръци, от което обществото губи ежегодно милиарди
Рождество Христово и Нова година се смятат за едни от най-изгодните празници за икономиката на всяка страна. В САЩ, например, ритейлърите реализират 25% от годишните си продажби точно в тези дни, а
печалбата им през декември надхвърля 60 на сто.
Но сред икономистите се появиха хора, които също както приказният герой Гринч, се опитват да "откраднат" Коледа, представяйки я като изключително неизгодно от финансова гледна точка мероприятие,
съобщава finmarket.ru.
Най-известното проучване за вредата от зимните празници бе направено още през 1993 год., когато професорът от Йейлския университет Джоел Волдфогел публикувал статия, в която твърди, че коледните и
новогодишни подаръци са загуба на време и ресурси.
Доходността на подаръците
Да подарим желания подарък е истинско изкуство, непосилно за мнозина. Ежегодно милиони хора получават безполезни неща. Вратовръзки в идиотски цветове с години залежават захвърлени неразопаковани в
гардеробите, книги на популярни автори през отминаващата година си остават непрочетени, а грозни чайници се преподаряват на съседи при следващо събитие. Всичко това води до намаляване
благосъстоянието на хората като цяло (покупката на ненужни вещи за реални пари и получаването в замяна на други ненужни вещи).
За да изчисли обемът на това обедняване, Волдфогел прилага необичаен експеримент. Икономистът е заинтересуван от това каква е реалната цена на подаръците и каква е стойността, на която получателите
ги оценяват. За целта на проучването 86 студента от горен курс са помолени да отговорят колко, според тях, струват получените на Коледа и Нова година подаръци и колко самите те биха платили за тях.
Приятелите и роднините вероятно биха били обидени да чуят отговорите.
Според оценката на студентите, техните подаръци стрували средно 438 долара, а самите те били склонни да платят за тях не повече от 313 долара. Така средната доходност на подаръка, според оценката,
пада с 13% до около 87%. Ако сбъдат изключени наличните и подаръчните карти, средната доходност спада до 83,9%.
Резултатите сочат, че около 13% от разходите за новогодишни и коледни подаръци са безполезно похарчени пари, което означава, че благосъстоянието на обществото намалява с 13%.
Ако се доверим на изводите на Волдфогел, общите загуби на обществото заради Коледа и Нова година са огромни. Така например, през 1993 в САЩ са подарени подаръци за 40 милиарда долара, от които 4
милиарда представлявата "загуби" по системата между покупката и подаряването.
Най-добрият подарък – парите в брой
Парите наистина са най-ефикасният подарък, понеже в процеса на подаряване не се обезценяват.
Любопитен факт е, че най-често пари подаряват възрастните хора. Явно, бабите и дядовците знаят, че не познават вкуса на този, на когото подаряват, най-добър е "гъвкавият" подарък, т.е.кеш или
gift-карта.
Е, с подаръците в брой също нещата невинаги са толкова прости.
В друг свой експеримент Волдфогел помолил 58 студента да посочат сумата, която би могла да замени подаръка им. Средно тя възлизала на 509 долара. В действителност били достатъчни 462 долара за
желания подарък. Тоест, още при получаването на пари в брой хората отчасти ги обезценявали.
Сантименталната ценност на подаръците
През 2013 бизнес училището на Чикагския университет анкетира икономисти. Учените бяха помолени да отговорят на въпроса: "Неефективно ли е подаряването на вещи?". Само 17% били съгласни с това
твърдение, а по-голямата част (54%) го отхвърлили.
Когато изследователите започнали да задават допълнителни въпроси, станало ясно, че противниците на подаряването на пари били съгласни с Волдфогел.
Изследването обаче пропуска един важен детайл. Подаръците от приятели и роднини имат и нематериална ценност, която не може да бъде измерена от никой икономист. Именно тази ценност превръща
безполезните и безплатни от икономическа гледна точка вещи в безценни.
Затова е очевидно, че въпреки загубата на благосъстояние, хората ще продължават да си правят подаръци.