КАТ наложи глоби на 613 неподготвени шофьори през зимата, хванаха и тарикати с шипове
По петима шофьори на ден са били глобявани заради износени гуми, с които са шофирали през зимата. Това показва справка, предоставена специално за "Монитор" от "Национална полиция". Според цифрите
за зимния период, в който Пътна полиция е следила за каране с гуми, които са с не по-малко от 4 мм грайфер, със санкции от поне по 50 лева са се сдобили 613 души в цялата страна. Това е станало от
15 ноември 2018 година до 1 март 2019-та.
"При осъществен контрол от страна на Пътна полиция за периода от 15 ноември 2018 година до 1 март 2019 година са издадени 141 наказателни постановления на водачи, за които е констатирано, че са се
движили в нарушение на чл. 139, ал 1, т. 4. ЗдВП. Той гласи, че "Движещите се по пътя пътни превозни средства трябва да бъдат с гуми, предназначени за зимни условия, или с гуми с дълбочина на
протектора не по-малка или равна на 4 мм през периода от 15 ноември до 1 март", уточняват от КАТ. Много водачи обаче са карали с крайно неподходящи гуми, които са били толкова износени, че са
опасни дори и в летни условия. За същия период са наложени глоби с фиш на 119 водачи, при които е констатирано същото нарушение. От 15 ноември 2018 година до 1 март 2019 година са наложени 117
глоби с фиш на водачи, които са се движили в нарушение на Закона за движение по пътищата по чл. 139, ал. 1. т. 1, а на други 135 – наказателни постановления.
"През цитирания период на 3-ма водачи са съставени наказателни постановления за нарушение на чл. 9, ал. 1 от ЗДвП, за това че са се движили с гуми с шипове, а на 2 са наложени глоби с фиш",
обясниха от Пътна полиция за "Монитор".
"Глоба 50 лева се налага за управление на моторно превозно средство с износени или разкъсани гуми и 6 контролни точки. В периода от 15 ноември до 1 март колите трябва да са с предназначени за зимни
условия гуми или с гуми с дълбочина на протектора не по-малка или равна на 4 мм", поясниха още от Пътна полиция пред "Монитор".
От там препоръчват шофьорите, който смятат са сменят зимните гуми с летни, да изчакат още поне седмица, тъй като пътните условия могат да се влошат.
"Зимните гуми се свалят от автомобила, когато температурите се задържат поне за няколко дни над 20 градуса. Едва тогава те започват да се износват. Времето е постоянно променливо и до началото на
април може да има температурни аномалии, които да доведат до снеговалежи или до силен дъжд, който да е придружен с ниски градуси. Тогава е много опасно да се шофира с летните гуми", обясниха още
експерти от Пътна полиция. От там поясниха, че каквато и марки гуми да се слагат, то е важно те да са нови, а не втора употреба, тъй като при предишната им експлоатация може да има вътрешни
дефекти, които да окажат влияние в най-неподходящия момент. В повечето случай това са скъсани телове или подбити бордове, които при по-висока скорост могат да окажат фатално влияние.
Европейските институции постигнаха споразумение от май 2022 година новите коли да бъдат оборудвани със системи за автоматично спиране и "черни кутии", като целта е да се намалят катастрофите по
пътищата в Европа, съобщи БТА.
Мерките бяха предложени от Европейската комисия миналата година, за да се намалят смъртните случаи при автомобилни катастрофи. Годишно при катастрофи в ЕС загиват 25 000 души. Освен това около 140
000 души всяка година получават сериозни травми при катастрофи.
В списъка с новите характеристики, които ще трябва да имат автомобилите, са функция, която затруднява шофирането под влиянието на алкохол, функция, която записва данните за катастрофата, както и
такава, която пречи да се превишава скоростта. Колите ще трябва да имат технологии, които да ги придържат автоматично в съответната лента, както и детектори, отчитащи опасността от задремване на
шофьора.
Камионите ще бъдат оборудвани със сензори за улавяне на пешеходци и мотоциклетисти в "сляпата точка" на автомобила.
Мерките ще изискват официалното одобрение на евродепутатите и страните членки - стъпка, която се очаква да бъде формалност, отбелязва ДПА.
Повечето характеристики, повишаващи сигурността на автомобилите, ще бъдат задължителни за новите модели от май 2022 година и ще бъдат въведени за съществуващите модели две години по-късно, посочва
в съобщение Европейският парламент.