Мъжете правят по-големи покупки с кредитна карта, жените теглят по-често пари в брой
Експертите на една от банковите институции у нас отчитат добра финансова култура сред потребителите с кредитна карта. Това е в пряка връзка с отстъпките и бонусите при редовното използване на картата като основно платежно средство при покупки, образователните кампании и иновациите за клиенти, които сериозните финансови институции въвеждат. Банката е сред лидерите на пазара на кредитни карти и картови разплащания.
Данните сочат 12% ръст на сумите, похарчени с кредитни карти за първото полугодие на 2015 г. спрямо същия период на 2014 г. Особено осезаемо е увеличението на трансакциите на ПОС терминали в търговски обекти, където ръстът е с над 26% спрямо същия период на миналата година. Същевременно, размерът на сумите за теглене на пари в брой намалява с 14% на годишна база, а средната сума на покупка с кредитна карта намалява с 17%, което означава, че клиентите ползват все по-често кредитната си карта за ежедневни покупки.
На първо място по обороти с кредитни карти са супермаркетите, бензиностанциите, следвани от магазините за черна и бяла техника, мебели и дрехи.
Над 25% от всички транзакции са в чужбина, а транзакциите онлайн или за плащане на комунални услуги се покачват с над 20% всяка година. 58% от транзакциите в страната са направени в София, по 5% във Варна и Пловдив и 4% в Бургас.
Потребителите все по-често използват и функционалността "покупки на вноски". За голямата част от тях тя е предимство, тъй като за по-големите покупки като техника или обзавеждане не натоварват бюджета си.
Противно на очакванията, мъжете в портфолиото на банката правят повече и по-големи покупки от жените с дял от 60% в общата сума и 53% от броя покупки. Жените от своя страна теглят много по-често пари в брой от мъжете, като делът на техните тегления е 74% от общата сума и 76% от трансакциите.
Сериозните финансови институции в страната инвестират в запознаването на клиентите с всички предимства на кредитната карта, развивайки програми за лоялност, както и различни иновации, с които ги улесняват при взимането на решение какъв платежен инструмент да използват. Така те променят навиците за плащане в брой или с дебитна карта, и насърчават използването на кредитни карти.