Броят на загиналите при самолетни катастрофи през изминалата година е нараснал, въпреки че е имало по-малко инциденти, съобщава Международната асоциация за въздушен транспорт, информира Ройтерс
Според някои измервания миналата година е била най-безопасната в историята на гражданското въздухоплаване, независимо от двата големи инциденти със самолети на Malaysia Airlines, в което загинаха стотици хора, съобщава "Ройтерс", позовавайки се на на Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA).
Независимо че през 2014 г. жертвите на инциденти бяха повече от средната за последните години стойност, броят на фаталните инциденти, отнесен към общия брой полети, е рекордно нисък, сочат изчисленията на IATA.
"При все че безопасността на полетите беше гореща тема през 2014 г., данните сочат, че летенето става все по-безопасно", заявява генералният директор на IATA Тони Тайлър. Асоциацията, която представлява 250 авиолинии, съобщи в годишен доклад по сигурността, че през миналата година е имало 12 фатални инцидента с 641 жертви в сравнение със средно 19 фатални инцидента с 517 жертви в петгодишния период между 2009 и 2013 г.
Това означава, че честотата на инцидентите, измервани като "загуба на корпуса" на един милион полети, е 0.23, или по един на всеки 4.4 милиона полети. През 2013 г. честотата е била 0.41, а средната стойност за петгодишния период – 0.58 на един милион полети.
Статистиката на IATA не включва полет MH17 на Malaysia Airlines, който беше свален от ракета земя-въздух над Украйна миналия юни, което не се определя като инцидент. При свалянето на самолета загинаха всичките 298 души на борда.
"Трагедията си е трагедия, независимо как точно я класифицираме", заявява Тайлър. "През 2014 г. наблюдаваме намаления на броя на фаталните инциденти и това би било вярно дори и ако включим MH17 в изчислението", добавя той.
Другият много тежък инцидент от 2014 г. - изчезването на полет MH370 на Malaysia Airlines от Куала Лампур за Пекин на 8 март 2014 г. с 239 души на боррда – се превърна в една от най-големите мистерии в историята на авиацията.
Продължителното претърсване на южната част на Индийския океан, където според сателитни данни се намира изчезналият Boeing 777, засега не доведе до откриването на никакви следи от самолета. В неделя беше публикуван доклад от издирването, който не разкри нищо ново.
Международната организация за гражданска авиация (ICAO) към ООН, която регулира въздухоплаването на глобално равнище, предложи гражданските полети да съобщават местоположението си на всеки 15 минути вместо досегашните 30-40.
Тайлър заяви пред репортери в Хонконг, че тази система ще бъде въведена до ноември 2016 г. Превозвачите се противопоставиха на първия краен срок, предложен от ICAO до декември 2015 г.
"В момента не съществува технология, която може да следи всички самолети в целия сват през цялото време", заяви Тайлър. "Това не става за един ден", добави той и съобщи, че настоящите, базирани в Космоса технологии не позволяват това.
"Целта е да можем да установяваме положението на самолетите независимо къде по света се намират почти в реално време и без прекъсване на подаването на информация", казва той. "Вероятно се нуждаем именно от това, но технологията няма да е налична поне още две или три години."