Тол системата в България а неадекватна спрямо европейските страни, според експерт от БТПП
"Транспортният бранш от доста време е изправен пред различни предизвикателства. Преминаваме от криза в криза и всички тези предизвикателства представляват огромни трудности за нашата дейност. Тол
таксите идват с една светкавица и драстично ще променят нещата... Както по-скъпото гориво, така и тол таксите ще родят допълнително инфлация." Това каза пред БНР Веселин Стоянов, представител на
БТПП и управител на компания за превоз на палетни пратки и транспортни услуги. По думите му на среща с превозвачите, на която е обсъждана темата, вицепремиерът и министър на регионалното развитие и
благоустройството Гроздан Караджов се е държал "изключително авторитарно" и не е имало начин въпросите да бъдат коментирани. Самият Караджов заяви, че ще си подаде оставката, ако не успее да
прокара повишението на тол таксите и разширението на обхвата на тол системата от 1 юли.
В предаването "Хоризонт до обед" Стоянов обясни: "В навечерието на Covid кризата получихме въвеждане на тол системата. Товарен автомобил с годишна винетка от 1200 лева при среден пробег от 100 000
км започна да плаща 12 000 лева. Това е десет пъти увеличение. Автомобилите, които захранват икономиката, извършвайки превоз на територията на България, зареждайки гориво, плащат акциз над 20
стотинки на километър. Акцизът в горивата е предвиден за ремонти и изграждане на пътна инфраструктура".
Той подчерта, че предложение на превозвачите е да се направят коридори за транзитно преминаващите автомобили, за да може камионите, които работят в България, захранват българската икономика,
зареждат българско гориво и плащат акциз в България, да могат да имат някакво облекчение.
Предложението на министерството е товарният автомобил да плаща 40 000 лева вместо 12 000 лева годишна такса за пътуване по националната мрежа.
"Трябва да има разумен компромис, да има диалогичност. Да се върви със смилаеми от икономическа гледна точка стъпки. Трябва да се направи първо анализ на платеното до момента, да се актуализират
транзитните отсечки, които ще донесат огромни финанси, да се оптимизира управлението на тол структурата. Не сме минали тези основни елементи и изведнъж - трикратно увеличение. Това показва
безсилие".
Веселин Стоянов посочи, че тол системата в България а неадекватна спрямо европейските страни и в момента у нас плащаме тол такса, равна на тази в Полша и предупреди за риск от протести заради
натрупаните проблеми.