По-малко негативни в сравнение с януари са и оценките и очакванията на потребителите за промените във финансовото състояние на техните домакинства
Доверието на потребителите се е повишило с 2.3% за последните 4 месеца. В градовете увеличението е с 1.8%, а в селата - 3.9%, показват данни на Националния статисически институт (НСИ).
Има и по-позитивна нагласа в намеренията на потребителите по отношение на извършването на разходи за "подобрения на дома" през следващите дванадесет месеца.
Изследването наблюдава бизнес тенденциите и поведението на потребителите в ЕС и е представително за населението на 16 и повече години, съобщават от НСИ.
Наблюдават се и по-оптимистични очаквания за развитието на общата икономическа ситуация в страната през следващите дванадесет месеца, както и представи за изминалата година - данните са по-малко песимистични спрямо предходната анкета, в резултат на което балансовите показатели се увеличават съответно с 3.8% и 5.4%.
По-малко негативни в сравнение с януари са и оценките и очакванията на потребителите за промените във финансовото състояние на техните домакинства.
Оценките за изменението на потребителските цени през последните дванадесет месеца са по-неблагоприятни в сравнение с мненията, изразени три месеца по-рано, като се отчита повишение на балансовия показател с 2%.
Намаляват и очакванията за степента на безработица в страната през следващите дванадесет месеца - прогнозите се изместват към по-умерените мнения, в резултат на което балансовият показател се понижава с 4.1 пункта.
През април по-голямата част от потребителите оценяват икономическата ситуация в страната като неблагоприятна за спестяване, въпреки че техният относителен дял намалява в сравнение с предходното наблюдение.
Анкетата съдържа стандартизирани въпроси, свързани с финансовото състояние на домакинствата, общата икономическа ситуация в страната, инфлацията, безработицата, спестяванията, намеренията за извършване на основни разходи за предмети с дълготрайна употреба и покупка на жилище или кола.
Предлаганите варианти на отговор създават възможност за степенуването им от оптимистични през неутрални към песимистични.