55% от пациентите „благодарят“ на лекарите материално
Повечето украински граждани нямат сключена медицинска застраховка, като ползват услугите на държавните поликлиники и прибягват до частни специалисти само за диагностите и лечение на зъбите. Това
сочат резултатите от ново изследване на международната компания HeadHunter, цитирано от Фориншурер. В проучването са участвали 2 345 респондента от различни региони на страната. Според резултатите,
едва една трета от респондентите ползват доброволни медицински застраховки, като най-често (30%) го правят само защото застрахователните полици са безплатни за тях или защото са сключени с
отстъпка, осигурена от компанията-работодател.
Повечето притежатели на медицинска застраховка я смятат за полезна и ползват застрахователните услуги редовно (44%) или защото в застраховката е включен рискът спешен случай (33%). Една пета от
респондентите коментират, че са получавали отказ да ползват полицата си с аргумента, че „това не е застрахователен случай“.
Най-популярният пакет медицинска застраховка в Украйна включва пълния пакет предлагани услуги (57%). При услугите, предлагани от много скъпите клиници, най-често има франшиза, а при
стоматологичните услуги – застрахователен лимит. За една четвърт от застрахованите обслужването е доступно в по-евтините частни или в държавните клиники. 12% могат да се възползват само от
минималния пакет услуги.
Въпреки множеството частни клиники и лаборатории, най-популарни за респондентите си остават държавните медицински учреждения. Половината от запитаните най-често избират именно такъв вариант за
медицинско обслужване. Една четвърт предпочитат да се договарят с лекарите от държавните клипики за частните им практики.
При ползване услугите на държавните клиники, болшинството пациенти (55%) благодарят материално на лекаря, като 2% си плащат, ако са доволни от обслужването на сътоветния специалист. Една трета от
пациентите (34%) не счита за необходимо да доплаща за нещо, които трябва да е безплатно.
Една от причинита държавните медицински учреждени яда са така популярни, е, че в повечето случаи сработещите в укаринските офиси се нуждаят от болнични (53%), а една пета от респондентите трбява да
представят болничен лист при продължително и сериозно обледуване. В тези случаи е невъзможно да се мине без помощта на държавните клиники. Едвна една четвърт от запитаните може да си позволи да
боледува без официален болничен документ.
Лояльността на работодателите се изразява в това, че повечето респонденти могат да ходят на лекар в работно време (50%), една трета от работающите успява да посети нужния специалист в неработно
време, а 7% трябва да си вземат отпуск, за да ходят на лекар. Поради последната причина 10% от запитаните предпочитат въобще да не ходят по доктори.
Сред частните медицински услуги най-популарни са стоматологичните.
Въпреки достъпността на частните клиники и готовността на работодателите да пускат подчинените си за посещение при лекар, респондентите не бързат да се възползват от това. Едва една четвърт ходят
на лекар, когато са болни, като едва 16% от тях – само защото им трябва болничен лист. Повечето болни предпочитат да посетят лекар, само ако болестта е сериозна и продължителна (40%), или пък
при спешни случаи (19%). 12% не тревожат лекарите, ако сметнат, че случаят не е спешен, а 5% не болудуват.
Съответствено, украинците си купуват лекарства по самоназначение - 76% от респондените се самолекуват, ако познават болестта (грип, простуда, хронично заболяване). Други15% се лекуват сами почти
винаги и едва 7% от запитаните считат, че се нуждаят от лераско мнение.
Повечето респонденти най-често избират традиционни методи и лекарства (82%), една трета от запитаните понякога ползват народни средства, а една четвърт се обръщат към нетрадиционната
медицина.