Пътните полицаи разчитат главно на унгарските и руските триноги
Близо половината от наличните камери на КАТ са слепи за нарушения на пътя. Причината е, че са извън строя, а ремонтът им се извършва бавно, установи проверка на "Телеграф", цитиран от "Монитор".
Най-много повреди има по 24-те стационарни камери. С различни технически проблеми са и мобилните устройства, които издишат главно софтуерно, но има и няколко счупени, а резервни части за тях все
още не са доставени.
В неособено добро състояние са и мобилните камери, които дебнат шофьорите за превишена скорост от патрулките на КАТ. В сградата на националната полиция са складирани демонтирани от патрулките
камери, които чакат за ремонт и на практика не се използват.
Над 150 от камерите обаче са на пътя и всеки ден дебнат за нарушители с тях. Катаджиите все повече използват унгарските и руските триноги, които са и най-ефективни. За разлика от останалите
устройства за контрол на скоростта тези камери могат без проблем да снимат джигити в тъмната част на денонощието, както и при недобри метеорологически условия, включително и мъгла.
Най-уязвими си 24-те стационарни устройства, които са заложени в кутии по родните пътища. Те често биват атакувани от вандали или са обект на агресия от страна на глобени заради висока скорост
джигити. Обикновено пръскат визьора им със спрей или директно стрелят в тях с въздушна пушка. Има случаи на удари с чук, камък, а една край Бургас осъмна със забита в нея кирка. Последната увредена
камера от този тип е в участъка с концентрация на катастрофи по главния път София – Варна на разклона за лясковското село Джулюница. Камерата бе уцелена с въздушна пушка и пропусна да снима джигити
през по-голямата част от летния сезон.
Най-много бой са отнесли 15-те стационарни камери на "Сименс", които са първите у нас и работят от 2009 година. Пълното им име е "Видеорадарна система Sitraffic ERS 400. По принцип имат
възможностите да засичат и денем, и нощем и двете посоки на движение, но на тъмно ефективността им е доста слаба, показва практиката през годините. Те измерват скоростта на принципа на Доплеровия
ефект, т. е. непрекъснато се излъчва сигнал с известна честота, а той бива прихващан от радардетекторите в автомобилите. Освен това заснемат повече от един автомобил в зоната за обработка на
данните за скоростта, а софтуерът им не позволява еднозначно определяне кой е нарушителят. Затова и голяма част от снимките им са брак. Другите стационарки са 8 на брой и са швейцарско
производство. Официалното им име е MultaRadar SD580 и са на пътя от 2014 г. Системата следи до четири пътни ленти в едната посока и може ясно да определи в коя лента се движи превозното средство,
което нарушава ограничението на скоростта. При условие обаче, че автомобилът не е ясно позициониран в някоя лента в момента на измерването или маркировката липсва, системата показва междинно
положение. Радарният сензор работи също според принципа на Доплер. Този тип устройства от КАТ поставят предимно на двулентови шосета около отбивки за отдих и бензиностанции.