Средното намаление за ЕС е 22%
Полша с международна награда за пътна безопасност – смъртните случаи намаляват наполовина за 10 години
Средното намаление за ЕС е 22%
Европейският съвет за безопасност на транспорта (ETSC) присъди за първи път наградата си Индекс за ефективност на пътната безопасност (PIN) за 2023 г. на Полша. Страната намали смъртните случаи по
пътищата с 47% между 2012 г. и 2022 г. – процент, по-добър само от Литва, миналогодишният победител. Средното намаление за ЕС е 22%.
Смъртността по пътищата (броят на смъртните случаи по пътищата на глава от населението) възлиза на 50 на милион в Полша миналата година, което е спад от 93 на милион през 2012 г. Норвегия има
най-безопасните пътища в Европа (21 на милион), следвана от Швеция (22 на милион).
Съобщението съвпада с нов анализ, публикуван днес от ETSC, който показва, че смъртните случаи на пътя в ЕС са се
увеличили с 4% миналата година до 20 679. Този брой все още е с 9% по-нисък в сравнение с 2019 г., последната година преди пандемията Covid-19 да промени драматично обема на трафика. Въпреки това
ETSC предупреждава, че ще е необходимо намаление от 17,2% от 2019 г., за да продължим в постигането на целта на ЕС и ООН за намаляване наполовина броя на смъртните случаи по пътищата до 2030 г. От
32 държави, наблюдавани от програмата PIN, само 13 регистрират намаление на смъртните случаи по пътищата през 2022 г. в сравнение с 2021 г. Словения е класирана на първо място с 25% намаление,
следвана от Латвия с 23% и Литва и Кипър с 18%. Смъртните случаи на пътя са се увеличили в 19 държави с PIN между 2021 г. и 2022 г. Най-висока е смъртността в Румъния и Сърбия със съответно 86 и 83
смъртни случая на милион жители. В две страни – Малта и Холандия – смъртността по пътищата е по-висока през 2022 г., отколкото през 2012 г.
Панелът от експерти на ETSC цитира няколко ключови елемента в решението да се присъди тазгодишната награда на Полша в допълнение към значителното намаляване на смъртните случаи по пътищата:
- всеобхватна национална програма за пътна безопасност на Полша 2021-2030 г., която поставя цели за намаляване както на смъртните случаи, така и на тежките наранявания с
50%;
- мащабна четиригодишна програма за безопасна пътна инфраструктура;
- разширяване на мрежата от камери за скорост и дистанция;
- увеличение на контролните проверки за шофиране в нетрезво състояние с 19% средно всяка година между 2010 г. и 2019 г.;
- въвеждане на системата "авариен коридор" за достъп на аварийни автомобили до местата на сблъсък по магистралите.
Според ETSC ограниченията на скоростта и наблюдаваните скорости на превозните средства в Полша все още са твърде високи. Максималната скорост от 140 км/ч по магистралите е най-високата в ЕС с
изключение на Германия. ETSC приветства решението да се премахнат по-високите ограничения на скоростта през нощта в градските райони, което беше заменено с постоянно ограничение от 50 км/ч през
2021 г. Въпреки това ETSC казва, че Полша също трябва да обмисли ограничаване на скоростите до 30 км/ч по пътищата, използвани от пешеходци и велосипедисти в градските райони. Антонио Авенозо,
изпълнителен директор на Европейския съвет за безопасност на транспорта, хвали страната, като каза, че за десет години Полша значително е подобрила безопасността по пътищата и е дала пример на
останалите в ЕС.