Изчезването на полет QZ8501 на AirAsia прави 2014 г. една от най-тежките и смъртоносните години в историята на гражданската авиация, пише агенция "Ройтерс
Експерти посочват, че въпреки това безопасността на полетите се подобрява. Статистиката сочи, че най-тежките катастрофи тази година са били с двата самолета на Malaysian airlines, а повече инциденти са се случвали над вода. Едновременно с това броят на разбилите се на сушата самолети е рекордно малък.
Дори и преди Airbus 320 на AirAsia със 162 души на борда да изчезне в неделя други 762 души загубиха живота си в седем фатални инцидента през последната година. В случай, че бъде установено, регистрираният в Индонезия самолет е потънал, 2014 г. ще се окаже най-тежката година за гражданската авиация от 2005 г. насам, в когато в инциденти с пътнически самолети по данни на холандската Aviation Safety Network загинаха 1014 души.
Общият брой инциденти през година обаче ще бъде едва осем заедно с полет QZ8501, а през 2005 г. – цели 24. Това е най-малкият брой фатални инциденти в историята на авиацията, а причината е характерът на инцидентите.
На борда на полет MH370 на Malaysian Airlines, който изчезна на 8 март и все още не намерен и полет MH17 на същата авиокомпания, който беше свален над Украйна на 17 юли имаше общо 537 души. Повече от 160 души загубиха живота си в два инцидента, причинени от лошото време през юли: 48 загинаха при опит на самолет на Transasia Airways да кацне в Тайван, а други 116 при разбиването на полет на Air Algerie в северната част на Мали.
Авиолиниите и производителите твърдят, че това е най-безопасната форма на транспорт, а системите за сигурност на самолетите, авиационната инфраструктура и подготовката на екипажите постоянно се подобряват. Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA), която представлява около 250 превозвачи обяви, че 2014 г. е била най-безопасната с оглед на обема на глобалния въздушен трафик.
По данни на IATA през 2009 г. на всеки 1.5 милиона полета е бил губен по един самолет, или 0.67 самолета на 1 милион полета. Към 30 септември тази статистика за 2014 г. е 0.22 самолета на един милион полета. Средната за IATA стойност през последните пет години, която не включва повечето нискобюджетни оператори, е 0.37.
Инцидентите, породени от загуба на контрол, най-често при лошо време, в общия случай водят до фатален край. През 2013 г. тези случаи са били 3% от всички инциденти, но в тях са загинали 60% от жертвите на самолетните инциденти.