Системите за предотвратяване на ПТП с пешеходци са част от стандартното оборудване на все повече модели
Американският Застрахователен институт по пътна безопасност (IIHS) се включи в отбелязването на Хелоуин, който от години е сред най-смъртоносните дни за пешеходците в Съединените щати.
Неправителствената организация публикува на сайта си рейтинг на автомобилните системи за предотвратяване на катастрофи
с пешеходци. Експертите правят сравнение между системите на 16 автомобила среден клас.
От IIHS алармират, че ежегодно все повече пешеходци стават жертва на ПТП, като пиковият им брой е през 2009 г., когато над 6000 души са убити при пътни инциденти. За периода 2013-17 г. двата
смъртоносни дни в годината за пешеходците са били 31 октомври и 1 ноември.
От организацията подчертават, че новите автомобилни технологии могат да бъдат част от решението за запазването на човешките животи. Много автомобилни производители модернизират автоматичните
системи за аварийно спиране, които сканират пътя и автоматично задействат спирачките, за да избегнат удар на хора по пътното платно. Голяма част от тези системи ще бъдат внедрени серийно до 2022
г.
Като пример за добра работеща система експертите посочват EyeSight за разпознаване на пешеходци на Subaru, която е намалила с 35% вероятните застрахователни претенции, свързани с пешеходци.
Повечето системи за предотвратяване на ПТП използват една или две камери, монтирани близо до огледалото за обратно виждане, както и радарни сензори в предната решетка, които сканират пътното
платно. Алгоритмите определят дали откритите по време на движение обекти са пешеходци, като в някои случаи те могат да разпознаят животни или велосипедисти. Ако софтуерът изчисли, че сблъсъкът е
неизбежен, той предупреждава водача и задейства спирачките по-бързо, отколкото човек може да реагира.
IIHS започва своето оценяване през февруари. Експертите тестват ефективността на 16 автомобила, като са приложени три сценария: възрастен пешеходец, който пресича платното; дете, което изскача
внезапно на улицата пред два паркирани автомобила; възрастен пешеходец, който се движи по пътната лента по посока на движението.
Двата перпендикулярни изпитания се провеждат със скорост 12 и 25 мили в час, а тестът, симулиращ пешеходец, който върви по посока на движението, се провежда с 25 и 37 мили/ч.
Във всеки от тези тестове системата разполага с 1 или 2 секунди, за да спре автомобила и да избегне удара с манекена-пешеходец.
Всеки тест се провежда при пълна дневна светлина, върху суха настилка. Сумарните оценки отчитат средното намаление на скоростта, което автомобилът постига при пет опита. Автомобилите са класирани в
четири категории: Superior, Advanced, Basic, Без оценка. Коефициентът на полезно действие на системите варира значително, показват оценките на IIHS.
Кои са отличниците?
Най-добре представилите се автомобили са Audi A4, BMW серия 3, Mercedes-Benz C-Class, Nissan Maxima, Subaru Outback и Volvo S60, като техните системи показват най-висока степен на избягване на
сблъсъци или забавяне на удари. На другия край на рейтинга са Ford Fusion, Hyundai Sonata и Kia Optima, които са оставени без оценка.
C-Class, серия 3 и Chevrolet Malibu предлагат две различни системи за предотвратяване на ПТП. В C-Class опционалната система печели най-високата оценка, докато стандартната печели основна оценка. В
3-та серия стандартната система изненадващо печели по-висок рейтинг срямо по-скъпата опционална система. И двете опционални системи на Malibu - само камера и камера плюс радар - печелят основни
оценки.
Оценките от тестовете
Superior
2019 Audi A4 /стандартно оборудване
2019-20 BMW 3 series /стандартно оборудване
2020 Subaru Outback /стандартно оборудване
2019-20 Mercedes-Benz C-Class /допълнително оборудване
2019-20 Nissan Maxima / допълнително оборудване през 2019/стандартно от 2020 г.
2019 Volvo S60 /стандартно оборудване
Advanced
2019-20 BMW 3 series /допълнително оборудване
2019-20 Honda Accord / стандартно оборудване
2019-20 Lexus ES 350 /стандартно оборудване
2019 Mazda 6 /стандартно оборудване
2019-20 Nissan Altima/допълнително оборудване
2019-20 Tesla Model 3/стандартно оборудване
2019-20 Toyota Camry /стандартно оборудване
Basic
2019-20 Chevrolet Malibu /допълнително оборудване само камера
2019-20 Chevrolet Malibu /допълнително оборудване камера+радар
2019-20 Mercedes-Benz C-Class/стандартно оборудване
Без точки
2019-20 Ford Fusion/стандартно оборудване
2019 Hyundai Sonata/допълнително оборудване
2019 Kia Optima/допълнително оборудване
"Пешеходците са най-уязвимите участници в движението и е окуражаващо, че системите за предотвратяване на катастрофи с пешеходци представляват част от стандартното оборудване в 12 от 16-те тествани
автомобила", обобщава президентът на IIHS Дейвид Харки.