Доверието на потребителите отслабва, оценката им за развитието на икономиката през последните 12 месеца е мрачна, а очакванията им за година напред – песимистични
Това показват резултатите от анкета на Националния статистически институт, която се прави на всеки три месеца.
През октомври показателят на доверие на потребителите намалява с 2.9 пункта спрямо юли, в градовете спадът е с 3 пункта, а в селата - с 2.8 пункта. Оценката за сегашната ситуация в страната се понижава с 4.2 пункта за тримесечие, а прогнозата за бъдещето - с 2.5 пункта. Все по-слаби са и надеждите за подобряване на собственото финансово състояние.
Въпреки продължителния период на дефлация потребителите оценяват неблагоприятно промените в цените, засилват се и очакванията за поскъпване през следващите 12 месеца. Хората смятат, че сега не е времето да спестяват, но и не очакват, че ще успеят да го правят в обозримо бъдеще. Едновременно с това обаче те не смятат, че сега е моментът да правят разходи за предмети с дълготрайна употреба. Потребителите изразяват негативна нагласа към покупка на кола, на имот или подобрения в дома през следващите 12 месеца.
Двете противоположни тенденции - да не се спестява, но и да не се правят по-големи разходи, вероятно са свързани и с безпокойството от по-висока безработицата през следващите месеци, каквото анкетата отчита.