22 Ноември 2024, 10:28 Днес (0) | Вчера (5)

Почти четвърт милион инциденти с камиони през последните четиринадесет години

12 Септември 2024 14:05 ИНСМАРКЕТ по статията работи: kalin
A+ A-
Последна редакция: 13 септември 2024, 15:26

През периода от 2010 г. до 2023 г. е имало общо 235 787 произшествия, при които поне едно от катастрофиралите превозни средства е било камион, което е приблизително 18% от всички сблъсъци през този период, според анализа на портала за злополуки, съобщава Czech Insurance Agency.

Що се отнася до регионите, най-голям дял на произшествията с камиони в общия брой произшествия има в района на Височина - повече от 21%. Причината е проста - през този район минава важен участък от магистрала D1 с много висок интензитет на товарния трафик - при това на по-голяма надморска височина, което оказва значително влияние върху безопасността на движението и неговата проходимост. Друга магистрала - този път недоставена - влияе върху процента на произшествията в района на Пардубице - в най-рисковия квартал Свитави. Това е недоставената магистрала D35. В тази област камионите се движат по пътища с по-нисък клас и с 25% дял от всички произшествия, тази област води по дял на катастрофите с камиони във всички катастрофи.

"Завършването на магистралната мрежа е важно за безопасността на товарния транспорт. Анализът на Портала за злополуки показва, че по отношение на дела на инцидентите във всички катастрофи, магистралите са най-малко рискови за превоз на товари. Инцидентите по магистралите представляват само 8% от общия брой инциденти с камиони. Напротив, този дял е почти 20% на първокласни пътища, 14% на второкласни пътища и почти 10% на третокласни пътища", коментира Ян Чалас от компанията DataFriends, която е автор и оператор на Портала за злополуки. "На  места, където има интензивен товарен трафик и липса на завършени магистрали, делът на катастрофите с камиони от общия брой катастрофи по първокласните пътища е значително по-висок от средния за страната. напр. в окръг Svitavy делът на произшествията с камиони по пътищата от клас 1 спрямо всички произшествия е над 26% (общият дял на произшествията с камиони във всички произшествия по пътищата от клас 1 е 17,11%) и дори е по-висок от общия дял на произшествията с камиони във всички произшествия по магистралите (24%)", обяснява Ян Чалас.

Застаряване на автопарка

Още една любопитна констатация излиза от анализа на Портала за катастрофи – катастрофиралите камиони "остаряват". От 2010 г. до 2021 г. средната възраст на камионите, участвали в инцидент, варира около 7 години, през 2023 г. тя е 9 години. Следователно забавянето на европейската икономика вероятно се отразява в застаряването на автопарка от камиони, а оттам и в намаляването на инвестициите на компаниите.

Въпреки това не само флотът остарява. За разлика от леките автомобили, произшествията с камиони се характеризират с това, че преобладаващата група водачи, които катастрофират, са на средна възраст. Почти 19% от нарушителите на катастрофи с камиони са на възраст 39-45 години. При леките автомобили доминиращата група са млади неопитни водачи на възраст 18-24 години, които са отговорни за почти 18% от произшествията.

Основната причина за инциденти с участието на шофьори на камиони е начинът им на шофиране, който е виновен за 64% от всички инциденти с участието на тези превозни средства (за сравнение, при леките автомобили той е 48%). Това са например ситуации, при които водачът не се е съсредоточил напълно върху управлението на превозното средство, неправилно е завил или е дал на заден ход, не е поддържал безопасна дистанция зад друго превозно средство, избегнат е без достатъчно странично разстояние, е карал от грешната страна на пътя, карал в обратна посока...

Основната причина за злополуките с камиони е силно повлияна от вида на пътя, на който се случва инцидентът. Например, на пътища от клас 1, неправилното шофиране е отговорно за 10% от всички произшествия, които се случват там. В сравнение с леките автомобили това е почти двойно по-голям дял. "Невниманието е проблем за шофьорите на камиони по пътищата от клас 1 и клас 2. За разлика от магистралите, те са по-тесни, нямат толкова много резервно място и тогава е нужно само ако поради невнимание шофьорът на камиона "отсече" някъде, не спазва дистанция, не избягва препятствие и произшествието е запечатано", каза Ян Чалас от портала за злополуки.

Знаем къде се срива

Анализаторите на портала за злополуки разгледаха рисковите места за инциденти с камиони.

"Общото за повечето рискови точки, които сме идентифицирали, е, че катастрофите стават на изходи от спирки за почивка, рампи или на места, където се променя броят на лентите за движение. За камионите свързващата лента или като цяло промяната на движението в лентите е риск, където видимостта на водача е ограничена, например", каза Ян Чалас от Портала за злополуки.

Това несъмнено се отнася за едно от най-рисковите места от гледна точка на катастрофи с камиони, което е улица Kbelská в Прага на мястото на свързване с Novopacka. Kbelská, който води трафик към D8, се характеризира с много интензивен трафик на камиони. А в точката за свързване на Novopacká често е проблем за камионите да се преместят в лентите. През последните две години по данни на Портала за катастрофи на едни от най-рисковите места за превоз на товари у нас са станали 52 катастрофи с камиони.

На няколко километра от това място намираме друго рисково място за камиони. Вече е директно на магистрала D8 на спирка Klíčany. Натовареният Д8 и свързващото платно на изхода от спирката са причина за 14 катастрофи за две години.

Свързващите ленти и движението на камиони са характерни за едно от най-опасните места за камиони по D1. Това е 21-вият километър на D1 близо до Мирошовице. За последните две години тук са станали 24 катастрофи с камиони.

Сред рисковите места можем да открием и едно доста любопитно. Това е тесен местен път близо до CTPark в Храдец Кралове. "Тироните скъсяват пътя си по този път, но на малко разстояние от бизнес парка ги чака подлез под пистата на локалното платно. Тесен път, ограничена видимост, подлез и камион – това са рискови фактори, допринесли за единадесет катастрофи с камиони през последните две години", посочва Ян Чалас от компанията DataFriends, която е автор и оператор на Портал за злополуки.

Портал за злополука

Целта на портала за злополуки - www.portalnehod.cz - е да допринесе за укрепването на безопасността на движението по пътищата и предотвратяването на пътнотранспортни произшествия. Този портал предоставя полезна информация за широката общественост, както и за журналисти, представители на местната власт и други, които се занимават с предотвратяването на произшествия по чешките пътища.

Най-забележителният елемент на портала е интерактивната карта на рисковите места, на която можете да планирате своя маршрут и да разгледате рисковите места, които се намират на нея. Освен това в портала е възможно да гледате видеоклипове от интервенции на местата на произшествието. И навигацията Mapy.cz сега привлича вниманието към тези рискови места.

* Порталът за злополуки е създаден с подкрепата на фонда за предотвратяване на щети и тясно сътрудничество с Чешката застрахователна служба (ČKP). Автор на проекта е компанията DataFriends, която оперира и портала.

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Валидни за 16:10 21 Ноември 2024
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.8517
GBP 2.4796 2.4887 2.3456
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив