Процедурата е разделена на два етапа
Правителството прие решение за бюджетната процедура за 2017 г. в срока, определен със Закона за публичните финанси. По този начин се създава необходимата организация и координация между отделните разпоредители с бюджет в процеса на бюджетно планиране и съставяне на средносрочната бюджетна прогноза за периода 2017-2019 г. и на законопроекта на държавния бюджет за 2017 година.
В решението са включени етапите, сроковете, разпределението на отговорностите и изискванията към разпоредителите с бюджет по съставянето на средносрочната бюджетна прогноза за периода 2017-2019 г. и на проекта на държавния бюджет за 2017 година. Определят се основните правила, които следва да се спазват в рамките на бюджетния процес. Базата за разработване и актуализиране на средносрочната бюджетна прогноза за периода 2017-2019 г. и за съставяне на законопроекта за държавния бюджет на Република България за 2017 г. също са определени с решението.
Бюджетната процедура е съобразена със сроковете по прилагането на механизмите и мерките, заложени в основните етапи на Европейския семестър за координация на икономическите политики през 2016 г. с цел по-тясна координация и управление на икономическите политики в Европейския съюз, укрепване на икономическото управление и осъществяване на наблюдение на макроикономическите дисбаланси.
За първи път с бюджетната процедура за 2017 г. се определят сроковете и отговорностите на изпълнителната власт във връзка с функциите на новосъздадения Фискален съвет в рамките на процеса по съставяне на бюджета. Новост е и включването на дейности във връзка с планиране на средствата, необходими за финансиране на дейностите за подготовката и провеждането на Българското председателство на Съвета на Европейския съюз през 2018 година.
Процедурата за 2017 г. е разделена на два основни етапа. В първия етап, през месец април 2016 г. Министерският съвет приема решение за одобряване на средносрочната бюджетна прогноза за периода 2017-2019 г. и актуализация на Стратегията за управление на държавния дълг и решение за приемане на стандарти за делегираните от държавата дейности с натурални и стойностни показатели през 2017 г.
Във втория етап на процедурата Министерството на финансите следва да изготви проектите на данъчни закони, а в края на месец октомври 2016 г. Министерският съвет одобрява изготвените от министъра на
финансите проекти на закон за държавния бюджет на Република България за 2017 г. и на актуализирана средносрочна бюджетна прогноза за периода 2017-2019 г., която представлява мотиви към
законопроекта. В същия срок правителството одобрява и подготвения от управителя на Националната здравноосигурителна каса и внесен чрез министъра на здравеопазването в МС проект на закон за бюджета
на Националната здравноосигурителна каса за 2017 г., както и подготвения от управителя на Националния осигурителен институт и внесен чрез министъра на труда и социалната политика в МС проект на
Закон за бюджета на държавното обществено осигуряване за 2017 г.
Спазването на бюджетната процедура създава условия за прозрачност и е елемент на доброто управление на публичните финанси. Тя обхваща всички бюджетни организации и юридически лица, контролирани от
държавата и/или от общините, които не са част от консолидираната фискална програма, но попадат в обхвата на сектор "Държавно управление".