09 Май 2024, 01:31 Днес (0) | Вчера (10)

Правителството предлага гъвкав и рационален подход при ползването на данъчни облекчения за деца

05 Май 2005 14:14 INSMARKET по статията работи:
A+ A-

Министерският съвет прие проект на Закон за облагане доходите на физическите лица

Министерският съвет прие проект на Закон за облагане доходите на физическите лица. В него се предлага много по-гъвкав и рационален подход за ползване на данъчните облекчения за деца. В проектозакона е посочено, че местни физически лица ползват данъчно облекчение за деца, като могат да приспадат от общата годишна данъчна основа сума в общ размер. За едно ненавършило пълнолетие дете тя е до 360 лв. За две деца – до 780 лв., а за три и повече ненавършили пълнолетие деца – до 1140 лв. Дадена е възможност намалението да се ползва от единия или и от двамата родители - по избор на лицата. Освен това, ще бъде възможно облекчението за деца да се ползва при работодателя (месечно и годишно), като в тези случаи ще отпадне задължението за подаване на годишна данъчна декларация единствено с цел ползване на данъчната преференция, както е в действащия закон. Приемането на нов Закон за облагане доходите на физическите лица (ЗОДФЛ) се налага поради създаването на Национална агенция за приходите – институцията, която от 2006 г. ще обедини събирането на данъци и осигурителни вноски на едно място. Изискванията към страната ни свързани с бъдещото ни членство в Европейския съюз са другата важна причина, поради която се налага замяната на сега действащия закон с нов. Целта на законопроекта е опростяване на данъчната система. Основните цели на подготвения законопроект са: създаване на необходимите условия за функционирането на Национална агенция за приходите (НАП); стимулиране на задължените лица - към доброволно изпълнение на задълженията им; хармонизация на българското данъчно законодателство с правото на ЕС. Проектът на новия Закон за облагане доходите на физическите лица постига изравняване, в максимално възможната степен, на облагаемия и осигурителния доход. Това се превърна в основна трудност и предизвикателство, тъй като към настоящия момент има съществени различия между правилата, касаещи определянето на облагаемия доход и дохода, върху който се изчисляват задължителните осигурителни вноски. Тези различия значително затрудняват администрирането на данъка върху доходите на физическите лица и на дължимите от тях осигурителни вноски. Изравняването на елементите на облагаемия и осигурителния доход значително ще улесни задължените лица, ще подобри и повиши доброволното внасяне на данъка и осигурителните вноски, което е гаранция за успешното функциониране на НАП. Първите стъпки в тази посока вече са направени по отношение на доходите от трудови правоотношения с измененията на действащия закон, в сила от 01.01.2004 г. В този смисъл, с проекта на нов закон се продължава вече очертаната тенденция към унифициране на понятията и елементите, касаещи облагаемия и осигурителния доход. В тази връзка се предвижда за целите на данъчното облагане доходите по договори за управление и контрол да се третират аналогично на доходите от трудови правоотношения - така както е в осигурителното законодателство: въвеждане на нови моменти относно режима за авансово удържане на данъка при трудовите правоотношения, с които да се отстранят съществуващите в действащия закон противоречия на интереси между работниците и служителите и техния работодател, например като ненужната зависимост при наличието на допълнителен трудов договор да се издава и представя служебна бележка за удържан данък пред основния работодател. Проектът предлага нов механизъм за ползване на намаленията, касаещи данъчната основа за доходите от трудови правоотношения. Предвидените в него данъчни облекчения (за лица с намалена работоспособност; дарения; за лични вноски за доброволно осигуряване и застраховане, както и данъчното облекчение за деца) ще могат да се ползват както на годишна, така и на месечна база, при въвеждане на регулаторни правила с цел минимизиране на предпоставките за заобикаляне на данъчното облагане. Този нов механизъм обхваща голяма част от данъкоплатците и ще гарантира равномерно разпределяне на данъчната тежест през годината, чрез доближаване в максимално възможната степен на авансовото до годишното облагане. Такъв подход ще спести много време и пари, както на данъчната администрация, така и на данъкоплатците във връзка с определянето на годишното данъчно задължение и декларирането на доходите. Облагането с окончателни данъци по реда на ЗОДФЛ ще се прилага само когато платец на дохода е местно физическо лице или чуждестранно лице, което няма място за стопанска дейност или определена база на територията на страната. В останалите случаи, за същите доходи, е предвидено да се удържа данък при източника по реда на Закона за корпоративните данъци. За тези доходи е въведен самостоятелен образец на данъчната декларация, която за удобство на лицата е предвидено да се подава в срока за внасяне на данъка (до 30 дни от придобиването на дохода) или по избор на лицето заедно с годишната данъчна декларация. По този начин данъкоплатецът сам ще прецени рационалния за него срок. 

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Валидни за 16:10 08 Май 2024
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.8166
GBP 2.4796 2.4887 2.2793
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив