25 Април 2024, 04:18 Днес (0) | Вчера (12)

Превозвачи: Вържете "бонус-малуса" само към щетите, а не и към глобите

28 Ноември 2019 11:48 ИНСМАРКЕТ по статията работи: Insmarket
A+ A-
Последна редакция: 28 ноември 2019, 12:12

Ще останем без шофьори с новата система, предупредиха организации

Предложената система "бонус – малус" реално е грабеж на застрахователя от шофьора – около това мнение се обединиха три организации на шофьорите у нас. На пресконференция днес Българското обединение на шофьорите, Конфедерацията на автобусните превозвачи и Съюзът на преподавателите по авто- мото подготовка поискаха системата "бонус-малус" да калкулира поощрителни отстъпки и утежнителни надбавки само на база щети, виновно причинени от водач на трето лице и по никакъв начин системата да не бъде обвързана с глоби от пътните нарушения. Според пътническите превозвачи, новата система трябва да санкционира не за административни, а само за застрахователни нарушения, защото МВР глобява с фишове и актове за тези административни нарушения. Магдалена Милтенова, председател на Конфедерацията на автобусните превозвачи, посочи, че има прогресивно увеличение на глобите и само преди 2 години те са скочили два пъти. Тя подчерта, че с така направеното предложение за бонуси и малуси шофьорите плащат два пъти за едни и същи нарушения - веднъж на КАТ и втори път на застрахователите. Йонко Иванов, председател на Съюза на преподавателите по авто- мото подготовка, каза, че ако идеята е със завишените премии "бонус-малусът" да играе ролята на обучителна система за шофьорите, тогава преподавателите по авто- мото подготовка може да бъдат освободени от това задължение.

Превозвачите поискаха да се направи цялостна ревизия на поставените по пътищата пътни знаци, защото някои от тях са монтирани така, че шофьорите волю-неволю извършват нарушения, а други дори са опасни за водачите. Те дадоха пример с участъци, където след знак за ограничение на скоростта до 100 км. на много близко разстояние е поставен следващ знак  за ограничение на скоростта до 60 км., като разстоянието между двата знака е такова, че шофьорът да влезе в нарушение заради невъзможност да намали толкова рязко.

Друг проблем, който се изтъкна от превозвачите, е лошото състояние на пътищата у нас. Те припомниха, че пътните експерти са извели 70 участъка с повишена концентрация на ПТП и иронично предложиха да има система бонус-малус и за собствените на пътната мрежа.

Според Христо Радков, председател на Българското обединение на шофьорите, има много проблеми, които трябва да бъдат решени, преди да влезе в сила системата. Той направи изчисление, че ако към момента собствениците на автобусни фирми плащат съвкупно за автобусите застраховки за около 20  хил. лева, при най-високата скала на малус те ще трябва да се бръкнат с около 99 хил. лева. При недостига на шофьори към момента проблемът ще ескалира още повече и има опасност да общественият транспорт да остане без водачи. Магдалена Милтенова посочи, че предложените текстове ще оскъпят непосилно застраховката за бранша, което ще доведе до закриване на междуградски линии, а оттам и до съкращяване на шофьори.

Транспортните фирми предупредиха, че на обявения за 13 декември протест браншът ще настоява за промяна на философията на системата "бонус-малус".

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Валидни за 16:10 24 Април 2024
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.8323
GBP 2.4796 2.4887 2.2729
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив