С 86% се е увеличила събираемостта на санкциите в края на 2007 г. след въведения „бонус“ за електронния фиш
"Ако нарушителят не желае да обжалва наказателното постановление в частта относно наложената глоба, може да заплати в 14-дневен срок от връчване на наказателното постановление 80 на сто от нейния
размер освен ако специален закон предвижда намален размер на глобата." Това предвижда проект за изменение на Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН), публикуван за обществено
обсъждане, съобщават от САБ. Подобно правило съществува и сега, но то се отнася само за електронните фишове. В чл. 189, ал. 9 от Закона за движение по пътищата е записано, че когато
нарушителят заплати глобата по електронен фиш в 14-дневен срок дължи 70% от нейния размер. А глобата, която е била обжалвана и потвърдена от съда се дължи в пълен размер.
В мотивите към проекта е посочено, че в края на 2007 г. след въведените изменения в ЗДвП (става дума за въведения "бонус" за електронния фиш) има увеличение на събираемостта на санкциите с
86%.
Подобни поощрения за нарушители, санкционирани с наказателно постановление, има и в други страни от ЕС, се казва още в мотивите към проекта. Така например в Испания наложената глоба за нарушение на
пътните правила може да бъде намалена с 50%, ако бъде заплатена от нарушителя на място, или в рамките на 20 дни. А в Словения служителите на реда могат на място да наложат глоба на шофьорите
нарушители, която може да бъде намалена наполовина, ако се плати в рамките на 8 дни.
Авторите на проекта смятат, че ако се приложат подобни бонуси и за пътните нарушители у нас, то това ще доведе до чувствителен ръст на приходите от глоби. Целите на тази идея обаче не са само
увеличение на събираемостта на паричните санкции, а своевременност на наказанието и разтоварване на съда от дела, при които се цели ревизия само и единствено на размера на санкцията.
Когато приеме да заплати глобата в намален размер и в указания 14-дневен срок, шофьорът не може да обжалва наказателното постановление. Възможността за обжалване обаче ще се запазва в случай, че
със същото е наложено и друго по вид административно наказание (обществено порицание или временно лишаване от право да се упражнява определена професия или дейност и др.).
За пръв път се предлага въвеждането на споразумение в административно-наказателното производство, подобно на наказателното. То обаче ще е приложимо при маловажни нарушения, а паричните санкции ще
са 80% от минимума, предвиден за извършеното нарушение. Нарушителят ще се задължава да не обжалва и да плати глобата отново в двуседмичен срок. Споразумението не може да се прилага, ако нарушителят
в едногодишен срок е наказван за същото деяние и ако то е престъпление (например шофиране с над 1,2 промила или шофиране под въздействието на наркотици и/или техни аналози).
Друга важна новост е регламентирането на нови правила за съставянето на акт за установяването на АУАН, както и детайлни правила за призоваване. Гражданинът трябва да посочва настоящ и постоянен
адрес. Призоваването за съставяне на акт за административно нарушение или за предявяване и връчване на акта може да става и по месторабота.
Връчването на призовката на физически лица ще се извършва по следния начин: две посещения по настоящ адрес през 7 дни, като едното трябва да е в почивен ден задължително. В случай, че не бъде
открито лицето следва едно посещение по постоянен адрес или по месторабота. Още при първото посещение обаче връчителят ще поставя съобщение на входната врата, с което уведомява лицето, че
призовката може да бъде получена в срок от 7 дни в организацията, към която принадлежи актосъставителят.
Предвижда се възможност в акта за установяване на АУАН нарушителят да посочи, че желае наказателното постановление да му бъде връчено чрез изпращане на съобщение до персонален профил, регистриран в
информационната система за сигурно електронно връчване на Единния портал за достъп до електронни административни услуги.
Проектът на ЗАНН предвижда също нови задължения и за наказващия орган, едно от които е в наказателното постановление изрично да се изложат мотиви относно вида и размера на санкцията. Тоест трябва
да се посочват отегчаващи и смекчаващи отговорността на санкционираното лице обстоятелства, които наказващият орган е взел предвид при определянето на глобата.