Това да се отнася за годините, през които едно МПС е било с регистрация, но без застраховка, искат от Съюза на застрахованите в България
Да се създаде механизъм за задължително събиране от собствениците на МПС на неплатените досега минимални застрахователни премии по задължителната застраховка Гражданска отговорност, предлагат от
Съюза на застрахованите в България. Това да се отнася за годините, през които едно МПС е било с регистрация, но без застраховка, искат от съюза. Ако при здравното осигуряване това е възможно, защо
да не е възможно при Гражданската отговорност, коментира Георги Бакалов, председател на съюза. Според него с допълнителните приходи застрахователите ще може да покрият някои дефицити, включително
обезщетяването. Те ще може и да създадат условия както за изработването на справедливи тарифи, така и за създаването на необходимия комфорт за застрахованите - да отделят средства за тяхното
наложително ограмотяване.
Обстоятелството, че повечето собственици на МПС не си купуват тази застраховка, засяга интересите не само на застрахователите, но и на тези, които я купуват, засяга интересите на цялото общество,
смята Бакалов. По този начин по-малката част от собствениците на МПС носят солидарно тежестта на незастрахованите и причинените от тях щети. Слабото финансиране на застрахователния продукт се
отразява негативно както на премиите, така и при изплащането на обезщетения, обясни Бакалов. Според него за собствениците на МПС без причинени щети и с ниски рискови показатели премията трябва да
бъде ниска и с всяка изминала година по-ниска, а за собствениците на МПС с причинени щети, високи рискови показатели или с пътно поведение, представляващо опасност за обществото, тя да бъде от
висока до няколко пъти по-висока.
1. Притежаването на МПС не означава автоматично задължение за закупуване на застраховка Гражданска отговорност. Предполагам, че на г-н Бакалов е известно, че за да се сключи застраховка, трябва да има застрахователен интерес. Ако едно МПС не се движи по пътищата, не може да нанесе вреда на трети лица и следователно не засяга интересите на хората, които са си купили застраховка Гражданска отговорност. За съжаление, поради липса на средства, има доста МПС, които не се използват. Как ще се събере премията по тази застраховка за минали години, след като не може да се докаже, дали това МПС се е движило, независимо, че не е било снето от отчет в КАТ.
2. Не доумявам защо г-н Бакалов иска да подпомага застрахователите, след като никой не им е забранил да продават по-скъпо застраховката от минималните задължителни премии. Не са задължени изобщо да лицензират и предлагат тази застраховка. Нещо повече! В последните години стремежът да се привлечат клиенти по тази застраховка на всяка цена, придоби перверзи размери. То не бяха пилета, то не бе вино, безплатни прегледи, сим-карти. Имах чувство, че ще почнат да предлагат "3 в 1" и подобни. Не, твърдо застрахователите не са за жалене. Те добре съзнават какъв риск поемат с тази застраховка и ако не могат да изчислят последиците, най-добре ще е да затворят канторите.
Нека да не учудваме отново света с поредната приумица. Достатъчно се изложихме със здравното осигуряване!