Изследването на учените се фокусира върху професионалните шофьори и водачите, причинили тежки ПТП-та
Ново психологическо проучване на Института за изследване на населението и човека (ИИНЧ) към БАН предлага да има нови методики за изследване на психологическата годност на водачи на моторни превозни средства. На пресконференция днес проф. д-р Антоанета Христова, директор на Института и ръководител на екипа, провел проучването, посочи, че 55% от пътните произшествия се случват заради човешкия фактор. 10% са причините, свързани с техническа неизправност и 30% - свързани с околната среда. "Тези 55% означават, че трябва да насочим вниманието си основно към човешкия фактор", посочи проф. Христова и така обясни защо останалите сфери на експертиза, определящи ПТП, не са предмет на изследването.
Според работния екип, сега действащите методики за психологическата оценка на водачите на пътни превозни средства са от 1974 г., повече от 20 години не са актуализирани и вече са компроментирани, затова се налагат нови. Нужна е промяна в нормативната уредба, която да задължи кандидатите за шофьори да преминават психологическа оценка дали са предразположени към рисков тип водачи. Целевите групи на проекта са няколко и основно включват професионалните шофьори и тези с извършени нарушения: професионалните водачи категории С и Д, таксиметровите шофьори, извършителите на пътни нарушения, извършителите на тежки ПТП, както и употребилите алкохол при извършване на ПТП. Тези водачи са изследване в 4 възрастови групи, като общо 1440 лица са включени в изследването.
Прилагането на тази методика ще стане в края на тази - началото на следващата година, като въвеждането й трябва да стане чрез законови и подзаконови нормативни документи. От екипа посочиха,
че предлагат изследването да стане задължително с цел превантивност.
Подобно изследване се прави в 10 държави в Европа.
Методиката ще бъде предоставена с пълните права на транспортното министерство.
В голяма степен тежките произшествия се причиняват от лица, които не са психологически годни да бъдат шофьори. Данните от изследването на т.нар. Профил на рисковия водач ще имат ясно приложение при изготвяне на нормативни и поднормативни актове, при работа на определени контролни ограни, които работят по безопасността по пътищата. Тези данни ще могат да бъдат ползвани занапред, така че следващите стъпки, които се предприемат, да са ефективни, добри и в правилна посока. Това посочи Здравко Аспарухов, началник на психологическия подбор към "Автомобилна администрация". Изследването ще помогне за префасониране на въпросниците. То ще бъде предоставено и на представителите на фирмите за подготовка за водачи, и на Държавно-обществената консултативна комисия по проблемите на безопасността на движението по пътищата.
Проектът "Повишаване нивото на пътната безопасност чрез разработване на нови методики за изследване на психологическа годност на водачи на моторни превозни средства /МПС/", сключен между Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията (МТИТС) и ИИНЧ – БАН и финансиран по проект на ОП "Транспорт и транспортна инфраструктура" 2014 – 2020 г. струва 378 хиляди лева.
Проектът ще бъде приключен изцяло през октомври т.г., а през ноември ще бъде организирана конференция, на която методиките ще бъдат представени в детайли.