05 Ноември 2024, 05:53 Днес (0) | Вчера (4)

През 2024 г. уреждането на искове за всички задължителни видове застраховки ще бъде онлайн

21 Ноември 2023 08:55 ИНСМАРКЕТ по статията работи: kalin
A+ A-
Последна редакция: 20 ноември 2023, 19:42

Онлайн уреждането на искове за всички задължителни видове застраховки и опростената процедура за получаване на застрахователни плащания в MTPL (Европейски протокол за злополука) ще бъдат въведени през 2024 г. и ще направят процеса на застраховане по-прост и по-прозрачен, пише Allinsurance.kz с позоваване на агенцията за регулиране и развитие на финансовия пазар.

Какво предвижда това нововъведение в застрахователното законодателство и какво трябва да знаете за процедурата за получаване на застрахователно плащане?

През последните години Казахстан постигна значителен напредък в дигитализацията в застрахователната индустрия. От началото на 2019 г. договорите за всички задължителни видове застраховки се сключват по електронен път. В момента 100% от застрахователните договори се сключват дистанционно.

Дигитализирането на най-разпространения вид застраховка – задължителната автомобилна застраховка – несъмнено опрости процедурата по сключване на застрахователен договор и увеличи географската достъпност на тази услуга. Населението има възможност да сключва застрахователни договори дистанционно 24/7/365. Всички данни за застрахователната полица се намират в Единната застрахователна база данни (наричана по-долу UIDB) в реално време на уебсайта на Държавното кредитно бюро www.mkb.kz.

Като част от по-нататъшното цифровизиране на застрахователните услуги, през 2022 г. Агенцията разработи законодателна рамка, за да осигури възможност за получаване на застрахователни плащания от разстояние. Така от 1 януари 2024 г. се въвежда онлайн уреждане на застрахователни претенции по всички задължителни видове застраховки и облекчена процедура за получаване на застрахователно плащане (европротокол) по задължителна автомобилна застраховка. Това е преход към пълно дистанционно обслужване на клиенти. Целият процес на предоставяне на застрахователни услуги от момента на сключване на договор до получаване на застрахователно плащане ще бъде дигитализиран.

Въвеждането на онлайн уреждане на застрахователни искове значително ще опрости и направи прозрачна процедурата за получаване на застрахователни плащания. Потребителят ще може да подаде заявление и необходимите документи за получаване на застрахователно плащане през сайта на застрахователната компания и да получи плащане по банкова карта, без да посещава офис на застрахователя.

Както при сключването на онлайн застрахователен договор, ключов оператор за онлайн плащане ще бъде ESDB, който ще осигури координация и автоматизация на бизнес процеса. Всички етапи от процеса на уреждане на застрахователно събитие, като се започне от формирането на пакет от документи и завърши с плащането, ще се съхраняват в личния акаунт на клиента и ще бъдат записани в Единната база данни. Електронното записване на всеки етап ще осигури надлежна защита на правата и интересите на потребителите на застрахователни услуги.

Въвеждането на онлайн сетълмент изисква по-нататъшна интеграция с правителствени бази данни за получаване на достъп до цифрови услуги, документи и информация. Към днешна дата е приключила интеграционната работа с базата данни на МВР за получаване на административни протоколи.

Правят се подобрения за интегриране с базите данни на Министерството на здравеопазването за удостоверения за инвалидност, смъртни случаи, с Министерството на труда и социалната защита и други държавни органи за получаване на електронни удостоверения и документи. Подобна интеграция ще позволи на потребителя, чрез своя личен акаунт, да получи всички необходими документи в електронен вид и да ги прикачи към заявлението, след което да наблюдава процедурата по плащане от разстояние.

За информационните системи на застрахователните организации и Единната система за данни са установени изисквания за максимално ниво на защита на информацията и личните данни, както и наличието на изисквания за киберсигурност. Застрахователните организации активно подобряват информационните системи и бизнес процесите. Разработват се цифрови платформи и интерфейси. Към днешна дата отделни застрахователни организации са разработили цифрови платформи за онлайн плащания, чрез които гражданите могат да получават застрахователни плащания от разстояние.

Тази промяна в застрахователната система, преходът към пълно дистанционно обслужване на клиенти от застрахователни организации, несъмнено ще има положително въздействие върху живота на казахстанците.

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Валидни за 16:10 04 Ноември 2024
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.7968
GBP 2.4796 2.4887 2.3284
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив