Схемата с автомобили на чужденците с БГ номера става невъзможна
Нова система за автоматичен обмен на данни е установила над 500 опита за измама при сключването на застраховката "Гражданска отговорност”, научи "Монитор”. Преди седмица е завършило успешно
свързването на базата данни на МВР, Гаранционния фонд, Комисията за финансов надзор (КФН) и застрахователите.
В първите два дни от старта на новата система е отчетен сериозен бум на опитите да се сключват задължителните застраховки "Гражданска отговорност" със стари талони на автомобили. За първите 24 часа
са засечени 472 случая, а ден по-късно опитите за измама са намалели почти 10 пъти до едва 50.
От години в застрахователния бранш се говори за т. н. "румънски казус". Северните ни съседи масово прилагаха хватката да купуват коли от България с подставени лица, след което да ги застраховат при
български застраховател и да ги карат в родината си с нашенски номера и българска "Гражданска отговорност”. Скоро след това схемата се усвои скоростно и от гърците. Освен другите ползи и едните, и
другите - в случай на щета, си търсят парите от нашите застрахователи. По същата схема се злоупотребява и с автомобили с българска регистрация и в Италия.
Обменът на информация се подготвяше повече година на базата на наредба на КФН и струва на данъкоплатците няколко милиона лева. "Новата система е абсолютното и задължително условие, за да може от
началото на годината да заработи и методологията за определянето на риска позната като бонус-малус, коментира Светла Несторова, председател на УС на Асоциацията на българските застрахователи.
Нововъведението ще поощрява изрядните шофьори, които ще плащат по-евтино задължителната застраховка, за разлика от тези, които допускат нарушения на пътя.
Според други представители от бранша въвеждането на бонус-малус надали ще стане по план. Методологията, изграждана от гръцкото поделение на Ernst&Young, все още не е представена. Освен това
зам.-председателят на застрахователният надзор Ралица Агайн обеща голямо обществено обсъждане, а са необходими и още няколко процедурни стъпки.
Интеграцията през седмицата между институциите и застрахователите доведе и до проблеми при последните, показа проверка на "Монитор”. Системата не позволяваше подновяване или сключване на нова
полици при двама от най-големите застрахователи не само на задължителната "Гражданска отговорност”, но и при "Каско” и медицинските застраховки. При един от тези брокери ГО вече се сключва
единствено при предоставяне лична карта на застрахования, която се ксерокопира. Според наредбата на КФН брокерите вече трябва да изискват и големия талон на автомобила. Друга новост е, че
застрахованият вече трябва да присъства и физически в офиси при сключването на застраховката. Според непотвърдена информация в офисите на посредниците ще се монтират и камери, които ще доказват, че
лицето само се е застраховало, т. е. "този, които застава на гишето, на негово име ще е застраховката".