Разходите за предвидените в плана дейности ще бъдат осигурявани чрез таксите за аеронавигационно обслужване
Правителството да приеме национален план за търсене и спасяване при авиационни произшествия, предвиждат промени в Закона за гражданското въздухоплаване. Кабинетът ще предложи на Народното събрание да приеме законопроекта, според който разходите за предвидените в плана дейности ще бъдат осигурявани чрез таксите за аеронавигационно обслужване след 1 януари 2016 г.
Една от целите на този план е да се изгради и поддържа координационен център за търсене и спасяване и да се създаде ефикасна национална система за изпълнение на изискванията по Анекс 12 към Конвенцията за международно гражданско въздухоплаване.
С измененията в закона се предлага да отпадне изискването за попълване, изпращане и одобрение на полетен план за полети извън контролираното въздушно пространство (трасета, маршрути, зони и райони на летищата). В неконтролираното въздушно пространство на България се изпълняват основно полети от авиацията с общо предназначение (нетърговски полети с въздухоплавателни средства под 5,7 тона) и за авиационно-химическа работа.
Пускането и обработката на полетен план при този тип полети води до създаване на формални ограничения и допълнително натоварване на летателния състав и органите за обслужване на въздушното движение. При отпадане на полетния план, когато полетите се провеждат извън контролирано въздушно пространство, ще се увеличи капацитетът и ефективността на органите за обслужване на въздушното движение. Промяната ще позволи да се запазят нивата на безопасност на полетите като едновременно ще се подобри бизнес средата за развитие на авиацията с общо предназначение и авиационно-химическа работа.
Промените в закона предвиждат още метрологичното обслужване да не бъде част от основния предмет на дейност на ДП "Ръководство на въздушното движение”. Така ще се елиминира съществуващото дублиране с предмета на дейност на Българския институт по метрология.
С проекта се изпълняват препоръки от проведените сертификационни проверки от страна на Европейската агенция за авиационна безопасност на Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация”. Това предложение се прави и с оглед обстоятелството, че на 20 февруари 2014 г. Европейската комисия стартира процедура за нарушение срещу България за неизпълнение на задълженията й съгласно чл. 15 от Регламент (ЕС) №255/2010 за определяне на общи правила за управление на потоците въздушно движение.