През 2018 г. АСП е предоставила над 228 хиляди безплатни винетки на хора с трайни увреждания
Приемът на заявления за безплатни електронни винетки за хората с трайни увреждания започва от днес, съобщи Агенцията за социално подпомагане. Това е предвидено с промени в Наредба 19/2008 издадена
от министъра на транспорта и министъра на труда и социалната политика. Право на такива винетки имат хората с 50 и над 50 на сто намалена работоспособност или вид и степен на увреждане и лица или
семейства, отглеждащи деца с трайни увреждания до 18-годишна възраст и до завършване на средно образование, но не по-късно от 20-годишна възраст. Тези групи хора имат право да получат безплатно
една годишна винетна такса за един собствен или съпружеска имуществена общност лек автомобил с обем на двигателя до 2000 куб. см и мощност до 117,64 kW (160 к.с.).
Дирекциите "Социално подпомагане" в цялата страна са в готовност да приемат заявления за получаване на безплатна електронна винетка. До отпечатването на новия формуляр ще се ползва действащият
образец на заявление-декларация. Документите може да се подават лично в ДСП по настоящ адрес, по електронен път или с универсална пощенска услуга с известие за доставяне – обратна разписка.
До 1 април 2019 г. към заявленията лицата прилагат:
Копие на ЕР на ТЕЛК/НЕЛК в случаите, в които същото не е налично в ДСП и оригинал за справка;
Копие на пълномощно (когато заявлението се подава чрез пълномощник);
Копие от свидетелството за регистрация на лекия автомобил част I – лице и гръб и оригинал за справка;
До 1 април 2019 г., при постъпване на заявление-декларация с приложени копия от посочените документи чрез лицензиран пощенски оператор или по електронен път, справка за достоверност на документите ще се извършва отново по служебен път.
От 1 април 2019 г. няма да се изискват копия от ЕР на ТЕЛК/НЕЛК и от свидетелството за регистрация на лекия автомобил, като проверката на тези документи ще се извършва по служебен път.
Предоставените винетни стикери на лица с увреждания чрез ДСП през 2018 г. са валидни за срок от една година, считано от датата на валидизирането им. Препоръчително е лицата с увреждания да проверят
срока на валидност на предоставения им винетен стикер и да подадат заявление-декларация в ДСП по настоящия си адрес около 10 дни преди изтичането му. В случай, че винетният стикер е със срок на
валидност до месец февруари, март и т. н., не е необходимо да се подава заявление през месец януари 2019 г.
В Наредбата е предвиден 7-дневен срок за обработване и одобрение на документите, считано от датата на подаването им. Лицата могат да извършват проверка за издадената електронна винетка на място в
ДСП, в Областните пътни управления, в пунктовете за продажба, по електронен път – чрез електронната страница на "Национално тол управление" и мобилно приложение, както и по телефон на Центъра за
обслужване на клиенти на "Национално тол управление". В случаите на подадени заявления-декларации, в които се установи, че едно лице има предоставен винетен стикер с неизтекъл срок на
валидност за същия автомобил, на лицето няма да се отказва издаването на електронна винетка. В деня на одобряване на документите, лицето ще бъде включвано в заявка до Агенция "Пътна
инфраструктура", която ще издава електронна винетка с валидност една година, до края на следващия ден.
До влизане сила на Наредбата от 1 януари 2019 г. заявленията-декларации се обработват по стария ред и на всички правоимащи лица се издават винетки със срок до 31 декември 2019 г. През 2018 г. АСП е
предоставила над 228 хиляди безплатни винетки на хора с трайни увреждания.