20 Април 2024, 13:29 Днес (0) | Вчера (10)

Приет е график на следващите стъпки за намаляване на административната и регулаторната тежест върху гражданите и бизнеса

23 Август 2017 16:35 ИНСМАРКЕТ по статията работи: kalin
A+ A-
Последна редакция: 23 август 2017, 17:44

На днешното си заседание Министерски съвет одобри обобщен доклад с предложенията на всички министерства за намаляване на административната и регулаторната тежест върху гражданите и бизнеса.

Докладът идентифицира възможности за намаляване на административната и регулаторната тежест по отношение на 605 административни услуги и регулаторни режима (около ¼ от всички 2415 услуги и режими). Най-големи са възможностите по следните направления:

-          намаляване на изискваните документи от заявителите – 284 услуги;

-          въвеждане на служебно събиране на информация – 238 услуги;

-          разширяване на каналите за достъп и предоставяне на възможност за комбинация на тези канали при заявяване и получаване на услугата – 127 услуги;

-          опростяване на вътрешния процес и взаимодействието с други администрации – 101 услуги;

-          премахване и/или намаляване на таксата/цената на услугата – 87 услуги;

-          премахване на услугата – 76 услуги;

-          намаляване на срока за извършване на услугата – 52 услуги.

Съгласно решение на Министерския съвет от 23 юни т. г. министерствата следва да изготвят и публикуват за обществено обсъждане проекти за изменение и допълнение на нормативните актове с оглед идентифицираните предложения. Към момента на Портала за обществени консултации са публикувани 42 проекта на нормативни актове, а още девет са включени в Законодателната и в Оперативната програма на Министерския съвет за второто полугодие на 2017 г.

Взето е решение инспекторатите към органите на изпълнителната власт да извършат до 20 септември 2017 г. пълен преглед за спазване на изискванията на Наредбата за административното обслужване при предоставяне на услуги в първостепенните и второстепенните разпоредители с бюджет и при наличие на нарушения същите да бъдат незабавно отстранени.

До 31.12.2017 г. всички административни органи да премахнат изискването за предоставяне на хартиен носител от гражданите и бизнеса на основни удостоверителни документи и да предприемат необходимите стъпки за присъединяване към средата за обмен на данни между регистрите в администрацията. Това реши правителството, като прие доклад за изпълнение на мерките за намаляване на административната тежест чрез премахване на удостоверителни документи на хартиен носител.

Решението задължава административните органи, първични администратори на данни, да впишат в Административния регистър като вътрешноадминистративни следните удостоверителни услуги:

·         Удостоверение за вписани в регистър БУЛСТАТ обстоятелства, издавано от Агенция по вписванията;

·         Удостоверение за вписванията, отбелязванията или заличаванията по партида на физическо/юридическо лице в Имотния регистър;

·         Удостоверение за актуално състояние от Търговския регистър;

·         Удостоверение за наличие или липса на задължения за публични държавни вземания, събирани от митническите органи, издавано от Агенция "Митници";

·         Удостоверение за семейно положение, издавано от общинска администрация;

·         Удостоверение за съпруг/а, деца, издавано от общинска администрация;

·         Удостоверение за брак, издавано от общинска администрация;

·         Удостоверение за наличието или липсата на задължения, издавано от Национална агенция за приходите.

·         Удостоверение обр. УП-7 за размер и вид на пенсия/и и добавка/и, издавано от Националния осигурителен институт;

·         Удостоверение обр. УП-8 за доход от пенсия/и и добавка/и, издавано от Националния осигурителен институт;

·         Удостоверение за признаване на придобито висше образование в чужбина, издавано от Националния център за информация и документация.

За осем удостоверителни документи не съществуват пречки да отпаднат на хартиен носител след съответните нормативни промени. За други три удостоверения, изисквани от администрациите, все още съществуват пречки за премахването им на хартия, сочи докладът, подготвен от експерти на Държавната агенция "Електронно управление", съвместно с командировани служители от други министерства и ведомства.

За премахването на хартия на удостоверението за вписани в регистър БУЛСТАТ обстоятелства, издавано от Агенция по вписванията, е необходимо да се осигури връзка между средата за междурегистров обмен и актуалната база данни на регистър БУЛСТАТ.

По отношение на удостоверения за вписванията, отбелязванията или заличаванията по партида на физическо или на юридическо лице в Имотния регистър, издавани от Агенция по вписванията, вписванията, отбелязванията и заличаванията след датата на внедряване на информационна система в съответната служба по вписванията ще бъдат проверявани изцяло служебно чрез средата за междурегистров обмен, като отпадне хартиеното удостоверение. За всички останали вписвания, отбелязвания и заличавания преди датата на внедряване на системата в съответната служба по вписванията, министърът на правосъдието следва да извърши детайлен анализ на информацията в системата на Имотен регистър и на информацията, налична само на хартиен носител в 113-те служби по вписванията. Министърът също така следва да изготви план за действие за дигитализиране и въвеждане на всички нотариални актове и документи в имотните партиди.

 

Ще отпадне издаването на хартиен носител на удостоверение за сключен граждански брак за лицата, родени след 1 януари 1984 г., като досегашната удостоверителна услуга на хартия бъде осъществявана като вътрешна електронна административна услуга чрез средата за междурегистров обмен. За премахването на удостоверението на хартиен носител за родените преди 1984 г. е необходимо всички общински администрации да актуализират данните в Националната база данни "Население" за сключените на територията на съответната община граждански бракове, се посочва в доклада. 

Докладът идентифицира възможности за намаляване на административната и регулаторната тежест по отношение на 605 административни услуги и регулаторни режима (около ¼ от всички 2415 услуги и режими). Най-големи са възможностите по следните направления:

-          намаляване на изискваните документи от заявителите – 284 услуги;

-          въвеждане на служебно събиране на информация – 238 услуги;

-          разширяване на каналите за достъп и предоставяне на възможност за комбинация на тези канали при заявяване и получаване на услугата – 127 услуги;

-          опростяване на вътрешния процес и взаимодействието с други администрации – 101 услуги;

-          премахване и/или намаляване на таксата/цената на услугата – 87 услуги;

-          премахване на услугата – 76 услуги;

-          намаляване на срока за извършване на услугата – 52 услуги.

Съгласно решение на Министерския съвет от 23 юни т. г. министерствата следва да изготвят и публикуват за обществено обсъждане проекти за изменение и допълнение на нормативните актове с оглед идентифицираните предложения. Към момента на Портала за обществени консултации са публикувани 42 проекта на нормативни актове, а още девет са включени в Законодателната и в Оперативната програма на Министерския съвет за второто полугодие на 2017 г.

Взето е решение инспекторатите към органите на изпълнителната власт да извършат до 20 септември 2017 г. пълен преглед за спазване на изискванията на Наредбата за административното обслужване при предоставяне на услуги в първостепенните и второстепенните разпоредители с бюджет и при наличие на нарушения същите да бъдат незабавно отстранени.

До 31.12.2017 г. всички административни органи да премахнат изискването за предоставяне на хартиен носител от гражданите и бизнеса на основни удостоверителни документи и да предприемат необходимите стъпки за присъединяване към средата за обмен на данни между регистрите в администрацията. Това реши правителството, като прие доклад за изпълнение на мерките за намаляване на административната тежест чрез премахване на удостоверителни документи на хартиен носител.

Решението задължава административните органи, първични администратори на данни, да впишат в Административния регистър като вътрешноадминистративни следните удостоверителни услуги:

·         Удостоверение за вписани в регистър БУЛСТАТ обстоятелства, издавано от Агенция по вписванията;

·         Удостоверение за вписванията, отбелязванията или заличаванията по партида на физическо/юридическо лице в Имотния регистър;

·         Удостоверение за актуално състояние от Търговския регистър;

·         Удостоверение за наличие или липса на задължения за публични държавни вземания, събирани от митническите органи, издавано от Агенция "Митници";

·         Удостоверение за семейно положение, издавано от общинска администрация;

·         Удостоверение за съпруг/а, деца, издавано от общинска администрация;

·         Удостоверение за брак, издавано от общинска администрация;

·         Удостоверение за наличието или липсата на задължения, издавано от Национална агенция за приходите.

·         Удостоверение обр. УП-7 за размер и вид на пенсия/и и добавка/и, издавано от Националния осигурителен институт;

·         Удостоверение обр. УП-8 за доход от пенсия/и и добавка/и, издавано от Националния осигурителен институт;

·         Удостоверение за признаване на придобито висше образование в чужбина, издавано от Националния център за информация и документация.

За осем удостоверителни документи не съществуват пречки да отпаднат на хартиен носител след съответните нормативни промени. За други три удостоверения, изисквани от администрациите, все още съществуват пречки за премахването им на хартия, сочи докладът, подготвен от експерти на Държавната агенция "Електронно управление", съвместно с командировани служители от други министерства и ведомства.

За премахването на хартия на удостоверението за вписани в регистър БУЛСТАТ обстоятелства, издавано от Агенция по вписванията, е необходимо да се осигури връзка между средата за междурегистров обмен и актуалната база данни на регистър БУЛСТАТ.

По отношение на удостоверения за вписванията, отбелязванията или заличаванията по партида на физическо или на юридическо лице в Имотния регистър, издавани от Агенция по вписванията, вписванията, отбелязванията и заличаванията след датата на внедряване на информационна система в съответната служба по вписванията ще бъдат проверявани изцяло служебно чрез средата за междурегистров обмен, като отпадне хартиеното удостоверение. За всички останали вписвания, отбелязвания и заличавания преди датата на внедряване на системата в съответната служба по вписванията, министърът на правосъдието следва да извърши детайлен анализ на информацията в системата на Имотен регистър и на информацията, налична само на хартиен носител в 113-те служби по вписванията. Министърът също така следва да изготви план за действие за дигитализиране и въвеждане на всички нотариални актове и документи в имотните партиди.

 

Ще отпадне издаването на хартиен носител на удостоверение за сключен граждански брак за лицата, родени след 1 януари 1984 г., като досегашната удостоверителна услуга на хартия бъде осъществявана като вътрешна електронна административна услуга чрез средата за междурегистров обмен. За премахването на удостоверението на хартиен носител за родените преди 1984 г. е необходимо всички общински администрации да актуализират данните в Националната база данни "Население" за сключените на територията на съответната община граждански бракове, се посочва в доклада. 

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Валидни за 16:10 19 Април 2024
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.8314
GBP 2.4796 2.4887 2.2841
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив