Застрахователите удвоиха тарифите за авиокомпании и морски навигатори
Застрахователните тарифи за авиокомпаниите и корабоплаването, засегнати от войната в Украйна, се удвоиха. Според застрахователния брокер Marsh, глобалните търговски застрахователни премии са
нараснали средно с 11% през първото тримесечие на 2022 г. Общата цифра маскира по-резки движения в някои сектори и обхваща само първите пет седмици след инвазията на Русия в Украйна. Войната
обикновено представлява изключение от основните условия на застрахователните договори, така че клиентите купуват допълнително военно покритие. Според Гарет Ханрахан, ръководител на глобалното
авиационно подразделение на Marsh, авиационната застраховка вече не покрива Украйна, Русия и Беларус, а за останалия свят авиационното застрахователно покритие срещу военни рискове се е удвоило в
опит застрахователите да възстановят част от загубите си.
Военният конфликт може да доведе до застрахователни загуби от 16- до 35 милиарда долара в така наречените "специални" класове застраховки, като авиация, морски транспорт, търговски кредити,
политически рискове и киберзастраховки.
Според S&P Global само плащанията по авиационните застраховки могат да достигнат 15 милиарда долара поради факта, че около четиристотин наети самолета са в Русия в резултат на западните санкции
и руските контрамерки. Един наемодател нарече неотдавнашното увеличение на застрахователните ставки "неприятно зрелище".
Някои лизингодатели на самолети – сектор от пазара, който сега е особено уязвим заради блокираните в Русия самолети – трябва да плащат 10 пъти по-висока от първоначалната премия.
При застраховките на кораби притежателите на полици плащат допълнителна премия, когато кораб навлезе в особено опасни води, чието местоположение се актуализира от пазара Lloyd's. За района около
руските и украинските води в Черно и Азовско море цифрата се е повишила няколко пъти до около 5% от стойността на кораба от 0,025% преди инвазията.
Тарифите за кораби, навлизащи в други руски води, се повишиха с най-малко 50%, след като пазарът на Lloyd's класифицира всички руски пристанища като високорискови. Поради това някои морски
застрахователи също спряха да осигуряват застрахователно покритие за региона.
Докато Русия се превърна в забранена зона, някои мултинационални компании продължават да правят бизнес там, както и в Украйна, в различни сектори от селското стопанство до енергетиката. Те се
нуждаят от застраховка, за да поддържат бизнеса си отворен. Местните компании разчитат и на застраховка срещу щети на стоки, сгради и превозни средства, както и на животозастраховки. Санкциите
срещу Русия вече принуждават застрахователите да отказват покритие на руски юридически и физически лица. Застрахователите са загрижени за репутационните щети при правенето на бизнес с и в Русия,
както и от загубите на имущество и забавянето на плащанията в Украйна.
Според Forinschurer световните авиокомпании се готвят за потенциално дългосрочна блокада на ключови коридори за полети от изток на запад, след като Европейският съюз и Москва наложиха забрани за
използването на тяхното въздушно пространство. Съединените щати и Канада също предприеха подобни действия в отговор на инвазията на Русия в Украйна. В отговор Русия забрани на авиокомпании от
десетки държави, включително всички 27 членки на Европейския съюз, да прелитат над територията й, след като министрите на ЕС се съгласиха да откажат влизането на руски самолети, включително частни
самолети на олигарсите в страната.
Санкциите предизвикаха отмяна на полети и оскъпяване на въздушните маршрути, възпрепятствайки възстановяването на индустрията след пандемията и засегнаха лизинговата индустрия, базирана главно в
Ирландия.